• <
HARTWIG SZCZECIN

Cargo ma odetkać Jedwabny Szlak

jk

10.10.2017 04:00 Źródło: PAP
Cargo ma odetkać Jedwabny Szlak - GospodarkaMorska.pl

Spółka kolejowa liczy na zwiększenie ładunków z Chin i próbuje objechać korki na Białorusi. Chce też zbudować centralny terminal przy porcie Solidarność - informuje wtorkowy "Puls Biznesu".

Ponad 3 mld ton - tyle towarów rocznie przewożą chińskie koleje. Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, rozmawiał niedawno z przedsiębiorcami z Państwa Środka o możliwości zwiększenia transportu przez Polskę - podaje dziennik. "Skierowanie dodatkowych 5, 10 a nawet 15 mln ton ładunków na szlak europejski nie oznacza dla naszych chińskich partnerów dużego wzrostu" - mówi gazecie.

Dla giełdowej spółki natomiast byłoby to niemało, bo rocznie transportuje ona około 116 mln ton produktów. Problem w tym, że z powodu modernizacji polskiej sieci kolejowej i konfliktu na Ukrainie korkują się szlaki po obu stronach Bugu - białoruskiej i po naszej.

Jak informuje gazeta, obecnie grupa PKP Cargo korzysta z przejścia w Terespolu i przeładowuje towary w swoim terminalu w Małaszewiczach.

"Szukamy alternatywnych punktów przewozu towarów z Chin przez granicę. Bierzemy pod uwagę m.in. przewóz przez przejście graniczne Siemianówka - Swisłocz - mówi Maciej Libiszewski. Przyznaje jednak, że to rozwiązanie może okazać się niewystarczające, bo w tym rejonie PKP Polskie Linie Kolejowe także planują remonty.

Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa, do której należy Euroterminal Sławków, oraz linia PKP LHS, dążą do uruchomienia przewozu towarów przez Kazachstan, Gruzję, Azerbejdżan i drogą morską przez Ukrainę, co ma odciążyć szlaki białoruskie. Maciej Libiszewski podkreśla jednak, że taki transport oznacza konieczność dodatkowego czterokrotnego przeładunku towaru, co zwiększy koszty przewozu - czytamy w "PB".

Jednocześnie PKP Cargo przygotowują się do rozwoju przewozów i rozbudowy bazy terminalowej po zakończeniu przez PKP PLK prac modernizacyjnych. Maciej Libiszewski liczy zwłaszcza na współpracę z Pocztą Polską, która niedawno podpisała porozumienie o współpracy z chińskimi dostawcami ładunków. Przewoźnik ma nadzieję, że przeładunki dla Poczty Polskiej będą pierwszym krokiem do budowy centralnego terminalu przeładunkowego przy Porcie Solidarność, który ma być hubem komunikacyjnym kraju - informuje dziennik.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.