• <
HARTWIG SZCZECIN

Budowany w Gdańsku żaglowiec dla Algierczyków na kolejnych próbach morskich

pc

17.08.2017 09:15 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Budowany w Gdańsku żaglowiec dla Algierczyków na kolejnych próbach morskich
Budowany w Gdańsku żaglowiec dla Algierczyków na kolejnych próbach morskich - GospodarkaMorska.pl

El-Mellah znów wyruszył w morze. Żaglowiec budowany dla Marynarki Wojennej Algierii od środy przechodzi szereg testów na Zatoce Gdańskiej. Po zakończeniu prób jednostka będzie gotowa do przekazania odbiorcy.

Próby morskie fregaty potrwają do końca przyszłego miesiąca. Podzielono je na kilka etapów, podczas których El-Mellah zawinie także do gdyńskiego portu. W testach fregaty uczestniczą przedstawiciele algierskiej Marynarki Wojennej.

„Algierczyk” powstał w stoczni Remontowa Shipbuiding w Gdańsku. Ma 110 m długości i 14,5 m szerokości, a jego powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Najwyższy stalowy maszt ma wysokość 54 m. Według koncepcji biura projektowego Choreń Design & Consulting, trzeci maszt El-Mellaha jest jednocześnie jego kominem. W ten sposób uniknięto uciążliwego odprowadzania spalin przez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.

Fregata wyposażona jest w stery strumieniowe z przodu i z tyłu, co znacznie ułatwia manewrowanie. Przy stawianiu żagli algierscy kadeci będą musieli jednak polegać wyłącznie na sile mięśni.

El-Mellah zabierze na pokład 222 członków załogi, w tym 120 kadetów algierskiej Wyższej Szkoły Morskiej, a wśród nich – 40 kobiet. Na żaglowcu będą oni doskonalić rzemiosło morskie i nawigacyjne na wszystkich dostępnych akwenach żeglugowych świata. Fregata będzie pełniła także funkcje reprezentacyjne oraz uczestniczyła w międzynarodowych zawodach i regatach.

Kontrakt, oprócz budowy tej nowoczesnej jednostki, obejmuje także szkolenie członków załogi i kadetów. Jest ono prowadzone we współpracy z Akademią Morską w Gdyni. Algierscy praktykanci przeszli najpierw szkolenie teoretyczne, a następnie, razem z polskimi studentami, odbyli zajęcia praktyczne na „Darze Młodzieży”. Zdobyte umiejętności zostaną powtórzone na algierskim żaglowcu, tak by jego załoga potrafiła samodzielnie wpłynąć do macierzystego portu.

Autorem projektu technicznego i koncepcji „Algierczyka” jest Zygmunt Choreń, jeden z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Na swoim koncie ma on kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: Aleksander von Hunboldt, Fryderyk Chopin, Royal Clipper, Mir, Dar Młodzieży i Flying Clipper.

Pierwsze próby morskie „Algierczyk” przeszedł w lipcu. Sprawdzano wtedy m.in. napęd i ożaglowanie.

El-Mellah, czyli po arabsku „żeglarz”, będzie jednym z najszybszych i największych żaglowców szkolnych na świecie.

El-Mellah w liczbach

Długość - 110 m
Szerokość - 14,5 m
Wysokość boczna - 8,6 m
Ożaglowanie - 3 000 m²
Prędkość pod żaglami - 17 węzłów
Załoga - 222 osoby, w tym 120 kadetów i kadetek

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.