pc
M/v Adam Asnyk w Gdyni. Na statku Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego Chipolbrok przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych trwa załadunek kluczowych elementów nowoczesnej elektrowni węglowej na Filipinach. Projekt ten pozwoli zmniejszyć niedobór mocy w tym kraju.
Ostatnie dane opublikowane przez departament energetyki Filipin pokazują, że niedobór mocy poważnie ograniczył rozwój gospodarczy. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowani na energię elektryczną i ograniczyć przerwy w dostawie prądu, rząd zadecydował o budowie nowych elektrowni węglowych. Jedną z nich jest elektrownia Dinginin na półwyspie Bataan o docelowej mocy 1800 MW. Większość przeznaczonej do niej urządzeń produkowanych jest w Chinach, jednak kluczowe technologicznie elementy: turbina i generator, wysyłane są z Europy. To właśnie po nie zawinął do Gdyni statek Adam Asnyk.
Z Gdyni do Portu Bataan na Filipinach jednostka załadowała z nabrzeża łącznie 831 ts/1763 cbm ładunku, w tym sztuki ciężkie o następujących wymiarach:
Zostały one wyprodukowane przez General Electric (GE) we Wrocławiu oraz w Elblągu.
W ramach tego samego kontraktu Adam Asnyk z Gdyni popłynie jeszcze do Rotterdamu, gdzie załaduje kolejne 655 ts/1356 cbm, w tym sztuki ciężkie:
Adam Asnyk to pierwszy z sześciu nowych statków dla Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA CHIPOLBROK. Jednostka ma 199,80 m długości, 27,80 m szerokości, 11 m zanurzenia oraz 30 435 t nośności. Wyposażona jest w dźwigi umożliwiające przeładunek sztuk o wadze jednostkowej do 640 ton. Adam Asnyk został zbudowany w 2009 r. w stoczni Dalian w Chinach. Pływa pod maltańską banderą. Po raz pierwszy statek odwiedził gdyński port w 2010 r.
Jednostka jest zatrudniona w podstawowym okołoziemskim serwisie armatora pomiędzy głównymi portami Europy a najważniejszymi portami Chin oraz Dalekiego Wschodu, skąd poprzez porty obu wybrzeży Stanów Zjednoczonych wraca do Europy.
Chipolbrok został powołany w 1951 w Tiencinie i Gdyni jako Chińsko-Polskie Przedsiębiorstwo Maklerów Okrętowych na podstawie umowy między Polską i Chinami, w celu ustanowienia połączenia drogą morską pomiędzy portami chińskimi a polskimi. Rolę udziałowców pełnią rządy Polski i Chin, reprezentowane przez ministrów transportu obu państw. W wyniku restrukturyzacji w latach 90., firma rozszerzyła swoją ofertę transportową o porty Europy Zachodniej i basenu Morza Śródziemnego, jak również linię z portów Dalekiego Wschodu do portów USA i Zatoki Meksykańskiej oraz innych portów w basenie Morza Karaibskiego, a także Afryki.
Duże problemy małych portów morskich
Port Gdynia. Udaremniono przemyt wypchanych niedźwiedzi
Białoruś chce wykorzystać port w Murmańsku
Olbrzymia burza piaskowa nad Kanałem Sueskim
Testy rakietowe Korei Północnej zagrażają żegludze
Rosyjski port zawiesza operacje LPG w obawie przed ukraińskimi dronami