mk/port.gdynia.pl
10 lutego Zarząd Morskiego Portu Gdynia odwiedził szczególny gość – Hanna Wenda-Uszyńska - wnuczka inż. Tadeusza Wendy - budowniczego portu w Gdyni. Zarząd Portu od wielu lat utrzymuje kontakt z członkami rodziny inż. Wendy, czego potwierdzeniem jest ta szczególna wizyta oraz spotkanie z prezesem zarządu – Adamem Mellerem.
Hanna Wenda-Uszyńska przybyła do Trójmiasta, aby wziąć udział w uroczystym otwarciu nowej stałej wystawy Muzeum Miasta Gdynia: „Gdynia – dzieło otwarte”. Pojawi się również na Uroczystej Sesji Rady Miasta, która odbędzie się o godz. 17.00 w Teatrze Miejskim im. W. Gombrowicza przy ul. Bema 26 w Gdyni z okazji obchodów 91. urodzin miasta.
Tadeusz Wenda - twórca i budowniczy portu w Gdyni urodził się w 1863 roku. Skończył Szkołę Główną oraz Instytut Inżynierów Komunikacji w Petersburgu. Pracował jako projektant i budowniczy linii kolejowych na terenie Rosji. W roku 1918 przyjechał do Polski i objął stanowisko w Ministerstwie Robót Publicznych, które piastował do roku 1920.
W 1920 roku kontradmirał Kazimierz Porębski wydelegował inż. Wendę, by zorientował się w możliwościach wykorzystania dla żeglugi portu wojennego w Gdyni i budowy portu morskiego w Tczewie. Tczew inżynierowi nie przypadł do gustu. Gdynia, a i owszem. Uznał, że najlepszym miejscem będzie dolina między tzw. Kępą Oksywską i Kamienną Górą.
Budową zaprojektowanego przez siebie portu kierował do 1932 roku. Potem był naczelnikiem jednego z wydziałów Urzędu Morskiego w Gdyni. Przeszedł na emeryturę w 1937, zmarł w 1948 roku. Jego imieniem nazwano krótkie nabrzeże w gdyńskim porcie, ulicę, pogłębiarkę, szkołę na Grabówku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny