Dokładnie 3 maja rozpoczęły się badania ferromagnetyczne dna morskiego w miejscu, gdzie planowany jest pirs zewnętrzny Portu Gdynia.
Jednostka prowadząca badania rozpoczęła pracę 3 maja i sprawdza dno w okolicy wejścia do portu. W pierwszej kolejności wykonywane są badania ferromagnetyczne. Kiedy pierwsze z nich zostaną zrealizowane, ruszą badania geologiczne.
– To kolejny krok jeśli chodzi o przygotowanie dokumentacji do uruchomienia projektu uniwersalnego pirsu zewnętrznego w Porcie Gdynia – mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. handlowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Musimy wykonać te badania, pobrać odpowiednie próbki, następnie przekazać je do analiz. Na tej podstawie powstanie dokumentacja geologiczno-inżynierska, która zostanie przedłożona do zatwierdzenia w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – dodaje.
Ten etap prac potrwa do jesieni. Badania realizuje konsorcjum firm: Geofizyka Toruń S.A. (lider konsorcjum), Przedsiębiorstwo Geologiczne „Geoprojekt Szczecin” Sp. z o.o. i Geocore Sp. z o.o.
Maciej Krzesiński nadmienia, że choć pirs zewnętrzny ma powstać na
obszarze, który jest relatywnie dobrze sprawdzony, bo obecnie jest na
nim kotwicowisko, to ryzyko odnalezienia niebezpiecznych obiektów, np.
niewybuchów, istnieje.
– Będziemy pracować w dnie, a co się w
nim kryje, tego do końca nigdy nie wiemy. Dlatego prowadzone są te
badania, żeby ryzyko natknięcia się na pozostałości szczególnie z okresu
II wojny światowej zminimalizować. Sam fakt, że nawet przy różnych
robotach hydrotechnicznych w porcie od czasu do czasu znajdujemy
niewybuchy świadczy o tym, że pewne prawdopodobieństwo istnieje – mówi
Krzesiński. Badania mają wykazać, czy dno morskie na tym obszarze kryje
takie niebezpieczne obiekty. Jeśli zostaną one zlokalizowane, będą
neutralizowane.
Planowany pirs zewnętrzny będzie miał
charakter uniwersalny. O tym, w jaki sposób będzie wykorzystywany,
zdecyduje jego przyszły operator. W tej chwili Zarząd Morskiego Portu
Gdynia jest w trakcie procesu jego wyboru. Maciej Krzesiński podkreśla
jednak, że działalność, jaką można będzie realizować dzięki pirsowi,
może być wszechstronna – mogą to być np. przeładunki elementów offshore,
ale także zjednostkowanej drobnicy, sztuk ciężkich czy project cargo.
– Jednym z bardzo ważnych elementów, który w dzisiejszych czasach jest bardzo istotny, jest to, że pirs ten da bardzo duże możliwości do przeładunku wojska. W takim kierunku będzie też projektowany. Koncepcja od początku przewidywała, że ten pirs ma zapewnić sprawny przeładunek wojsk – dodaje Maciej Krzesiński.
Zielona energia z Bałtyku wzmocni polską gospodarkę
Rosja się targuje: odblokowanie ukraińskich portów za zrewidowanie sankcji
Transporty masowe płynów w większym rozmiarze - Hillebrand wprowadza nowy flexitank XL
Porty morskie Bałtyku i Morza Północnego ożywi Incone60. Stepnica, Władysławowo i Elbląg na morskim szlaku
Stena Line: pierwsza kobieta na stanowisku kapitana
Babcock nagrodzony 10-letnim kontraktem na obsługę dokowania lotniskowców typu HMS Queen Elizabeth
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 33875,00 $ | tona | -0,07% | 19 maj |
Cynk | 3647,00 $ | tona | 0,03% | 19 maj |
Aluminium | 2825,00 $ | tona | -0,67% | 19 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |