• <
gryfia_70lat

Port Gdynia. 3 ha nowych placów manerwowo-składowych gotowe przed terminem

jm

22.08.2021 23:40 Źródło: Inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia. 3 ha nowych placów manerwowo-składowych gotowe przed terminem

Partnerzy portalu

Port Gdynia. 3 ha nowych placów manerwowo-składowych gotowe przed terminem - GospodarkaMorska.pl
Fot. mat. prasowe NDI

Trzy hektary placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni są już gotowe. Port liczy, że do końca roku ukończonych zostanie łącznie 18 hektarów nowych placów.

Trzy pierwsze hektary są już gotowe do użytku dzięki pracy zmianowej przez całą dobę, ulokowaniu węzła betoniarskiego na miejscu budowy i łączeniu różnych technologii.

– Zakres naszych prac obejmuje wykonanie dwóch placów o nawierzchni betonowej o łącznej powierzchni 180 tys. m2. Obecnie stan zaawansowania robót wygląda tak, że podbudowy zostały wykonane w 100 procentach, a nawierzchnie w 50 procentach – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z firmy NDI, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji. – Pozostały nam do wykonania część prac nawierzchniowych i brukarskich oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie.

Postęp prac bardzo cieszy Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Port chce jak najszybciej wykorzystywać nową przestrzeń, co pozwoli na dalszy rozwój instytucji.

– Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu, generalny wykonawca oddaje nam do użytkowanie pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom – mówi Jacek Sadaj, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA – Gdynia jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, dlatego kładziemy bardzo duży nacisk na rozwój połączeń intermodalnych i one również w tej części portu będą realizowane.

Place budowane przy ul. Logistycznej posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy. Jest ona zapewniona przez 45-centymetrową warstwę betonu zbrojoną włóknami. Betonowe płyty są ponadto dyblowane we wszystkich kierunkach. Jak podaje Małgorzata Kalaczyńska, dyrektor ds. technicznych Morskiego Portu Gdynia SA, dzięki temu możliwe będzie składowanie kontenerów do wysokości sześciu warstw oraz ładunków wielkogabarytowych.

– Największym wyzwaniem, oprócz zapewnienia ciągłości dostaw materiału do produkcji 80 tyś m3 betonu w tak krótkim czasie, jest pogoda. Układnie nawierzchni betonowej wymaga bowiem zachowania wysokiego reżimu technologicznego – mówi Sylwia Rogall, dyrektor projektu NDI, generalnego wykonawcy inwestycji.

Przy takim tempie prac całość inwestycji, obejmująca roboty nawierzchniowe na 18 hektarach placów składowych, może zostać zakończona jeszcze w tym roku. Na placu numer 1 wykonano także odwodnienie liniowe, sieć kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym, kanalizację sanitarną, wodociągową, jak również roboty elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Przed wykonawcą jeszcze zadania polegające na ustawieniu ogrodzenia, przepompowni wody pożarowej oraz budowy pomostów dla kontenerów chlodniczych.

Podobny zakres prac planowany jest w przypadku placu numer 2, jednakże trzeba będzie tam też wybudować drogi dojazdowe od ul. Logistycznej.

Wszystkie prace przy budowie placów manewrowo-składowych w Porcie Gdynia są wykonywane w ramach umowy opiewającej na około 70,7 milionów złotych netto.

Dużo inwestycji w Porcie Gdynia

To nie jedyne prace jakie w najbliższym czasie będą toczyły się w Porcie Gdynia. W tym tygodniu Port ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. metrów kwadratowych, tym samym powiększając teren zajmowany przez BCT o prawie 1/3. Na tym terenie ma powstać terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, co jest częścią projektu tymczasowego portu instalacyjnego według zapisów uchwały Rady Ministrów.

W tym samym czasie Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Projmors, na mocy podpisanej z Portem Gdynia umowy, będzie pracować nad dokumentacją projektową przebudowy Nabrzeża Pomocniczego oraz budynku biurowego.

W finalnej fazie są także inwestycje w Centrum Logistycznym w zachodniej części Portu i budowa Publicznego Terminala Promowego.

Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.

Bardzo dobre wyniki Portu Gdynia

Dynamiczny rozwój infrastruktury w Porcie Gdynia koresponduje z jego dobrymi wynikami. W 2021 roku miesięczne wyniki wskazują ponad 117-procentową dynamikę wzrostu w stosunku do roku 2020. W pierwszych sześciu miesiącach roku przeładowano ponad 15,5 miliona ton. Ogólny wzrost przeładunków w Porcie Gdynia po siedmiu miesiącach wynosi 12,5 procent. Najwięcej wzrosły przeładunki drewna (o 89,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku, a w samym lipcu 402 proc.), ropa i przetwory naftowe (o 78,6 proc.) i drobnica (o 15,4 proc.).

Łącznie między styczniem a lipcem 2021 roku do Portu Gdynia zawinęło 2432 jednostek, czyli o 13,7 proc. więcej niż w tym samym zakresie czasowym poprzedniego roku.

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

  • Fot. mat. prasowe NDI

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.