Dnia 24 września 2020r. Polskie Linie Oceaniczne weszły w posiadanie nowej jednostki typu Ro-Ro o pojemności 29004 GT i długości linii ładunkowej 3663m.
Statkowi zarejestrowanemu pod flaga maltańską nadano imię POL MARIS.
POL MARIS wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V ZERAŃ, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku.
Statek jest obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy.
W pierwszy rejs statek wyruszył pod dowództwem kapitana Ż.W. Jacka Pietruszki
Aktualnie flota PLO liczy 3 statki: kontenerowiec "Port Gdynia" (zbudowany w 2011 r.; nr IMO 9334387; GT 34 642; nośność 41 850 t; ładowność 3091 TEU) statek ro-ro "Chodziez" (zbudowany w 1988 r.; nr IMO 8302301; GT 15 666; nośność 8044 t) oraz nowo nabyty POL Maris.
Szczegóły zakupu PLO przedstawią na konferencji prasowej w czwartek.
W
czerwcu 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w
spółkę akcyjną. Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny
Zamknięty Aktywów Niepublicznych (FIZAN) Spółek ARP którego
pełnomocnikiem jest IDA Management sp.z o.o. z siedzibą w Warszawie
(44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja
Rozwoju Przemysłu S.A. posiadająca 38,53 proc. akcji. Pozostali
akcjonariusze instytucjonalni to TUiR WARTA S.A.(12,22 proc.) oraz
Stocznia Gdynia S.A. (w upadłości) posiadająca 1,88 proc. akcji.
Akcjonariuszami PLO S.A. są również pracownicy i ich spadkobiercy,
którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.
Główne parametry statku:
Flaga: Malta
Port rejestrowy: Valetta
IMO Number: 9457189
Typ: RoRo
Długość: 193 m
Szerokość: 23 m
Zanurzenie: 7 m
DWT: 9089 T
Ilość pokładów: 4
Ilość ramp stałych: 3
Ilość ramp ruchomych: 1 rampa rufowa
Długość linii ładunkowej: 3663M
Możliwość załadunku kontenerów: 512 TEU
Możliwość załadunku trailerów: 249 sztuk
Ilość gniazd do kontenerów chłodzonych: 60
Ilość miejsc pasażerskich: 12
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych