• <

Pociągi towarowe szybciej i sprawniej dojadą do portów w Szczecinie i Świnoujściu

rk

04.08.2025 14:33 Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pociągi towarowe szybciej i sprawniej dojadą do portów w Szczecinie i Świnoujściu
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

W obecności wiceministrów infrastruktury, Arkadiusza Marchewki oraz Piotra Malepszaka, odbyło się podpisanie umowy na remont linii kolejowej łączącej województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Popularna „Nadodrzanka” ma zyskać większą przepustowość i co za tym idzie, jej trasą pojedzie więcej składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Podpisanie umowy odbyło się 4 sierpnia. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, w efekcie zostaną zapewnione szybsze i sprawniejsze przejazdy kolejowe, tak w przypadku ruchu pasażerskiego, jak i przewozu towarowego. Ma to oznaczać większą przepustowość, gdyż trasą pojedzie więcej pociągów, w tym składów towarowych, poruszających się na trasie z i do Szczecina i Świnoujścia. Będzie to również z korzyścią dla tamtejszych portów, z myślą o rosnących przeładunkach, a także eksporcie i imporcie drogą morską. W zamierzeniu inwestycja usprawni łańcuch logistyczny i skróci czas dostaw towarów.

– Dzisiaj sytuacja w naszych portach, w Szczecinie i Świnoujściu, wygląda tak, że aż 65% towarów obsługiwanych jest za pomocą ciężarówek. Zaledwie 15% to obsługa drogą kolejową. Tą inwestycją stawiamy na kolej, zwiększamy liczbę ładunków, które będą transportowane koleją i zwiększamy potencjał naszego portu w Szczecinie i portu Świnoujściu – przekazał Arkadiusz Marchewka.

Wyremontowana linia „Nadodrzanki” ma otworzyć zachodniopomorskie porty tym samym na nowe możliwości. Szybszy i bardziej efektywny transport towarów do i z portów w zamierzeniu zwiększy ich konkurencyjność na arenie międzynarodowej. To również nowe szanse dla biznesu, przemysłu i logistyki w regionie. Przypomnijmy, że niedawno w Porcie Szczecin zakończył się, realizowany od 2020 roku, "Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020", którego celem było zwiększenie jego dostępności dla większych statków. Kanał Szczecin-Świnoujście został poszerzony ze 120 do 200 metrów i pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 metra. Powstały nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie oraz przebudowano już istniejące Czeskie i Słowackie. Zainstalowano także infrastrukturę umożliwiająca obsługę znacznie większych jednostek niż dotychczas.

Projekt był objęty dofinansowany kwotą 500 mln zł z Funduszu KP, a sam remont linii ma potrwać rok. W efekcie na 300-kilometrowym odcinku pociągi towarowe będą jeździły z prędkością do 100 km/h, natomiast pasażerskie do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim. Ministerstwo Infrastruktury jest zdania, że inwestycja pozwoli na wyższą przepustowość, a zarazem lepsze bezpieczeństwo. W przypadku tego ostatniego nowa nawierzchnia na przejazdach oraz systemy zabezpieczeń na skrzyżowaniach dróg z torami pozwoli na lepszą kontrolę i ochronę w tych newralgicznych punktach.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.