Zakończyły się prace związane z zwiększeniem dostępności do Portu Szczecin dla większych statków, czyniąc go bardziej konkurencyjnym. Projekt był objęty dofinansowaniem "Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020". Po wielu miesiącach wytężonej pracy NDI, generalnego wykonawcy, nowy obiekt zaczął znacząco usprawniać obsługę portową i otwiera nowe perspektywy logistyczne dla całego regionu. Wartość umowy wynosiła blisko 279 mln zł, z czego ok. 127 mln pochodziło z unijnego dofinansowania.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podsumował kilkuletni program rozbudowy szczecińskiego portu, będący jedną z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. To także jedno okazja do podsumowania tego przedsięwzięcia, które można już uznać za historyczne. Poszerzony i pogłębiony kanał, nowe i przebudowane nabrzeża, a także infrastruktura umożliwiająca obsługę znacznie większych jednostek. Wszystko jest już gotowe, a już w tym roku przy nabrzeżach pojawiały się pierwsze, większe niż dotychczas, statki.
Beneficjentami zakończonego procesu są szczecińscy operatorzy portowi. Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście podkreśla, że także dzięki ich współpracy z wykonawcą udało się sprawnie przeprowadzić i zakończyć inwestycję, która została rozpoczęta w 2020 roku i potrwała do czerwca 2025 roku. Pierwotnie miała zakończyć się jeszcze w 2022 roku, łącznie z pogłębieniem toru wodnego do 12,5 metra. Na przeszkodzie stanęły m.in. pandemia COVID-19, czy też wyzwania w postaci usuwania niebezpiecznych, powojennych pozostałości, w tym najsłynniejszy i największy, brytyjska bomba lotnicza Tallboy o masie całkowitej blisko 5400 kg, w tym 2400 kg materiału wybuchowego.
Modernizacja wiązała się z rozbudową trzech czynnych nabrzeży i budową dwóch nowych. Oznaczało to potrzebę dostarczenia i wykorzystania dziesiątków tysięcy metrów sześciennych betonu i wielu kilometrów stalowych rur, grodzic i pali do umocnienia konstrukcji.


Zarząd portów wskazał na m.in. wsparcie ze strony spółki Viterra Polska, która w dniu podsumowania tej inwestycji przyjęła jeden z największych transportów w historii szczecińskiego portu i pierwszy tak duży na Kanale Dębickim po modernizacji. Było to 40 tys. ton śruty sojowej dostarczonej na statku m/v Rodina, należącym do bułgarskiego operatora i pływającego pod maltańską banderą, mającego 190 metrów długości, 32 metry szerokości i 10,5 metra w zanurzeniu. Podczas modernizacji nabrzeża Słowackiego otwartość i elastyczność kontrahenta była kluczowa dla powodzenia całego projektuj jako że prace odbywały się w cały czas czynnym porcie. Dzięki temu pogłębiony basen portowy i zmodernizowane nabrzeża, razem z torem wodnym o głębokości technicznej 12,5 metra tworzą w tej chwili nowe możliwości biznesowe: obsługa większych ładunków to lepszy bilans ekonomiczny dla operatorów.
Celem działań inwestycyjnych w Kanale Dębickim było uzyskanie zwiększonego jakościowo i ilościowo potencjału do przeładunków drobnicowych, poprzez budowę nowego nabrzeża Norweskiego, stanowiącego przedłużenie linii istniejącego pierwotnie nabrzeża Fińskiego, pełniącego funkcję terminala kontenerowego oraz modernizację istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 metra.
Ponadto, jako zabezpieczenie brzegu Ostrowa Grabowskiego i przedłużenie w przyszłości dalszej linii nabrzeża Norweskiego, w ramach tego zadania planuje się budowę nabrzeża oczepowego na długości ok. 600 metrów. Nowe nabrzeże otrzymało nazwę Duńskie. Z kolei nabrzeża Czeskie i Słowackie są najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi w porcie w Szczecinie, a zakres inwestycji zapewnił dostosowanie ich parametrów do obsługi największych statków, jakie mogą zawijać do portu w Szczecinie po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli