Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował wyniki przeładunków po trzech kwartałach br. Te są o 7,5 proc. lepsze aniżeli w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-wrzesień br. obsłużyli prawie 26,7 mln ton ładunków.
– W portach jest więcej rudy, paliw i gazu LNG oraz węgla. Wzrost r/r odpowiednio o 30, 31,5 i 41,5 oraz 22 procent. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca września br. 39 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 26. Na plusie są także inne masowe z wynikiem o 4,6 proc. lepszym aniżeli w tym samym czasie ub. roku – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Działu Marketingu i Komunikacji ZMPSiŚ.
Spadki notują zboża (-8,7 proc.), drobnica (-2 proc.), drobnica promowa (-1,3 proc.) oraz kontenery (-15,4 proc.).
Sam wrzesień br. był dla obu portów o 13,7 proc. lepszy aniżeli wrzesień 2021. Tutaj liderami przeładunków są węgiel (+191,2 proc.), inne masowe (+46,1 proc.), paliwa (+36,5 proc.) oraz gaz LNG (+71,7 proc.).
Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny być o ok. 10 proc. lepsze aniżeli wynik wypracowany w 2021 roku.
ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim
Wydano zezwolenie na rozbudowę węzła Gdańsk Południe
Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki
Moskwa: Polska rozbudowała terminal LNG i do końca roku będzie on "miał dyspozycyjność do 8 mld m sześc."
Polska stała się portem zastępczym i hubem logistycznym dla Ukrainy