PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PGE Energetyka Kolejowa podpisały dwa porozumienia dotyczące współpracy w zakresie energetyki kolejowej. Ich realizacja pozwoli podnieść prędkość pociągów oraz przepustowość linii kolejowych zarządzanych przez PLK SA. Na mocy porozumień, spółki będą wspólnie budować nowoczesną infrastrukturę zasilającą sieć trakcyjną, która – poprzez poprawę parametrów zasilania – zwiększy konkurencyjność kolei w Polsce i umożliwi jej dalszy rozwój.
Podpisane w lutym br. dokumenty określają warunki współpracy stron w zakresie inwestycji oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu energetycznego na liniach kolejowych. Doprecyzowują zasady budowy, modernizacji i certyfikacji układów zasilania sieci trakcyjnej.
Na podstawie odrębnych umów, zawieranych odtąd zgodnie z zapisami nowego Porozumienia w sprawie zasad przyłączania sieci trakcyjnej do sieci dystrybucyjnej przedsiębiorstwa energetycznego PGE Energetyka Kolejowa S.A., do końca 2029 r. wybudowanych lub zmodernizowanych zostanie blisko 90 podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych o wartości ponad 2 mld zł. Planowane jest też podjęcie decyzji w sprawie budowy lub modernizacji kolejnych 170 obiektów w następnych pięciu latach.
– Według nowych zapisów, PGE Energetyka Kolejowa będzie w pełni odpowiedzialna za cały system zasilania sieci trakcyjnej, w tym budowę wszystkich nowych podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych. Pozwoli to z wyprzedzeniem planować i realizować inwestycje, co jest niezwykle istotne w kontekście właściwego wydatkowania środków inwestycyjnych, w tym pochodzących z KPO – mówi Mateusz Sławiński, prezes Zarządu PGE Energetyka Kolejowa.
Porozumienie podtrzymuje ponadto dotychczasową zasadę wynikającą z charakterystyki pracy układu zasilania sieci trakcyjnej w systemie 3 kV DC, zakładającą, że odcinek sieci jest równocześnie zasilany z sąsiednich podstacji, co zapewnia wysoką jakość i pewność zasilania.
Drugi podpisany dokument – Porozumienie w zakresie zgodności podsystemu Energia z zasadniczymi wymaganiami kolei, których wypełnienie wymagane jest w celu zapewnienia interoperacyjności, reguluje kwestie współpracy w obszarze zarządzania podsystemem Energia na kolei – umożliwia precyzyjny podział kompetencji i zadań pomiędzy PGE Energetyka Kolejowa a PLK SA, wymianę dokumentacji i informacji, wspólne prowadzenie badań oraz pozyskiwanie od UTK zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu. Określa także zasady certyfikacji podsystemu Energia – tak, aby spełniał wysokie standardy i zapewniał zgodność systemu zasilania elektrycznych pojazdów trakcyjnych z wymaganiami interoperacyjności. Dzięki temu możliwe będzie dotrzymanie oczekiwanych przez przewoźników parametrów dostaw energii, a pasażerowie zyskają coraz szybsze połączenia.
– Współpraca ze spółką PGE Energetyka Kolejowa jest kluczowa dla zagwarantowania wysokiej jakości usług kolejowych. Zawarcie porozumień służy utrzymaniu jednolitego i zintegrowanego systemu energetycznego, który pozwoli na efektywne zarządzanie mechanizmem zasilania sieci trakcyjnej. Dzięki tym rozwiązaniom zapewnione zostaną bezpieczeństwo i wysokie standardy funkcjonowania systemu, co wpłynie pozytywnie na jakość świadczonych przez nas usług oraz możliwości transportu kolejowego w Polsce – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Współpraca pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. – zarządcą narodowej sieci linii kolejowych a PGE Energetyka Kolejowa – spółką będącą łącznikiem kolei z systemem elektroenergetycznym, jest kluczowa dla utrzymania i rozwoju systemu kolei w Polsce. PGE Energetyka Kolejowa dostarcza energię elektryczną dla przewoźników kolejowych oraz świadczy usługi utrzymania sieci trakcyjnej należącej do PLK SA. Spółki realizują także program modernizacji układów zasilania sieci kolejowej „MUZa”.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął