Zodiak II - jednostka wielozadaniowa Urzędu Morskiego w Gdyni przejdzie pierwszy planowany remont. W przetargu ogłoszonym przez Urząd zwyciężyła PGZ Stocznia Wojenna i to właśnie ona zadba o renowacje statku, który w 2020 roku został uznany za najlepszy na świecie w swojej klasie.
O wygranym przetargu poinformował w serwisie LinkedIn prezes PGZ Stoczni Wojennej Marcin Ryngwelski. Jednostka została zbudowana pięć lat temu w stoczni Remontowa Shipuilding, której był on wówczas prezesem.
- Remont potrwa kilka tygodni, a stocznia dołoży wszelkich starań, żeby oddać go armatorowi w terminie, aby mógł dalej realizować swoje zadania dla bezpieczeństwa żeglugi morskiej na Bałtyku - napisał na swoim profilu.
Przekazanie jednostki wielozadaniowej Urzędu Morskiego w Gdyni do eksploatacji miało miejsce 20 sierpnia 2020 roku. Jak wspomina Ryngwelski, budowa Zodiaka była ekstremalnym wyzwaniem, ponieważ miała miejsce podczas Pandemii SARS COV 2. Uruchomienia były wówczas niemożliwe, ponieważ serwisy zagraniczne nie mogły przylecieć do Polski.
Zodiak II to największa spośród eksploatowanych dotychczas przez urzędy morskie jednostek. Pełni funkcję lodołamacza, służy do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Posiada również funkcje ratownicze i przeciwpożarowe. Zastąpił wysłużony, prawie 40 letni statek „Zodiak”.
Statek został zbudowany w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów