• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Paliwo z martwych ryb

29.07.2020 11:37 Źródło: Blog MCN
Paliwo z martwych ryb - GospodarkaMorska.pl
fot. Hurtigruten

Już od tego roku promy norweskiego armatora Hurtigruten napędzane będą między innymi gazem wyprodukowanym z martwych ryb. W Norwegii rozpoczyna się realizacja największego światowego kontraktu na dostawy ekologicznego biogazu (LBG - Liquefied BioGas).

Podpisany 24 maja 2019 r. kontrakt przewiduje niemal codzienne dostawy neutralnego dla środowiska skroplonego biogazu, wyprodukowanego z surowców pochodzących z hodowli ryb i z leśnictwa - LBG produkowany jest nie tylko z przetwarzania odpadów rybnych, ale też wodorostów, krasnorostów morskich czy gałęzi. 

W 2020 roku mają nastąpić pierwsze dostawy Hurtigruten, obsługującego linie promowe wzdłuż zachodniego i północnego wybrzeża Norwegii  (pomiędzy Bergen oraz Kirkenes). Hybrydowe promy Hurtigruten  będą napędzane dzięki połączeniu czystej energii elektrycznej z gazem ziemnym (LNG) i biogazem (LBG). Jak twierdzą przedstawiciele firmy Biokraft, producenta LBG i właściciela największej na świecie biogazowni zdolnej do produkcji nowego biopaliwa (otwarta została latem 2018 r. w w Skogn w Trøndelag), podpisany w tej sprawie kontrakt jest  największą tego typu umową w skali globalnej. Umowa zawarta pomiędzy Hurtigruten oraz firmą Biokraft będzie obowiązywać przez 7,5 roku.

- Odpady można przekształcić w wysokiej jakości, czyste paliwo odnawialne, które może napędzać autobusy lub ciężarówki, a także - jak pokazuje Hurtigruten - statki wycieczkowe. Produktem ubocznym produkcji biogazu są również duże ilości odnawialnego nawozu, wykorzystywanego do bardziej zrównoważonej produkcję żywności. -  mówi cytowany w komunikacie prasowym  Håvard Wollan, CEO Biokraft,.

- Podczas gdy inni operatorzy korzystają z taniego, zanieczyszczającego  środowisko ciężkiego oleju opałowego, nasze statki będą dosłownie napędzane przez naturę. Biogaz jest najbardziej ekologicznym paliwem w żegludze - powiedział Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten. 

Z biopaliwa gazowego firmy Biokraf korzystają już autobusy miejskie w całej Norwegii. W 2022 roku Norwegowie napędzą nim także ciężarówki, a dwa lata później planuje się wdrożenie ich w transporcie i turystyce morskiej. Portal Moja Norwegia informuje o próbach wykorzystania biopaliwa jako surowca uzupełniającego również silniki samolotów. Biokraft, który według szacunków w 2022 ma produkować rocznie 20 tys. ton płynnego biogazu, współpracuje nad projektem biopaliw lotniczych razem z naukowcami z SINTEF, jednego z największych niezależnych instytutów badawczych w Europie. Przedsiębiorstwo współpracuje również z jednym z niemieckich partnerów, by jak najszybciej rozpocząć produkcję biopaliwa w pilotażowej fabryce w Skogn (Levanger). Moja Norwegia zastrzega, że próby nie wyszły jeszcze poza etap prac badawczych - prace nad rozpoczęciem produkcji biopaliwa będą mogły się rozpocząć po uzyskaniu przez firmę dofinansowania z Unii Europejskiej. Procedury w tej sprawie są w roku.

Od 2020 na wszystkich norweskich lotniskach pasażerskich paliwo samolotowe musi mieć w swoim składzie 0,5 proc. biopaliwa. Do 2030 roku by biopaliwa mają w Norwegii stanowić 30 proc. wykorzystywanych przez linie lotnicze paliw.

Źródło: mcnblog.tumblr.com

Gospodarka Morska
fot. Hurtigruten
Gospodarka Morska
Hurtigruten
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.