PMK
Po kolejnym okresie spadku, na poniedziałkowej sesji Bałtycki Index Towarowy (BDI) spadł do najniższego od marca poziomu – 994 pkt.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Przypomnijmy, ze do 29 marca indeks wciąż rósł, aż osiągnął 1338 pkt – najlepszy wynik w tym roku. Był to duży progres w stosunku do początku 2016 rok, gdy wartość BDI osiągnęła najniższą w historii wartość 297 pkt.
Od końca marca, poza paroma mały odbiciami, wartość indeksu malała aż osiągnęła w poniedziałek wartość 994 pkt. Trudno jednoznacznie ocenić to zjawisko. Są powody do zadowolenia, bo widać wyraźną poprawę w stosunku do zeszłego roku. Część analityków jest jednak zawiedziona wynikami, biorąc pod uwagę skalę złomowania starych jednostek i mniejszą liczbę wodowań nowych masowców. Spodziewali się oni dużo wyższych stawek.
W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.
- Rynek przewozów masowych jeszcze rok temu był w opłakanym stanie. Zmienili to członkowie tej branży, tak jak to bywało w latach 80. i 90. zeszłego wieku. Dzięki złomowaniu już niedługo uda im się wyjść z kryzysu – przewidują eksperci z Drewry.
Do 2019 roku branża przewozów masowych zmieni się nie do poznania. Będziemy świadkami bankructw i konsolidacji na rynku. Najlepsi armatorzy będą operować dużą flotą, który pozwoli im lepiej dostosować się do następnych kryzysów. Zmarginalizowana zostanie za to rola mniejszych przewoźników. Kolejne 2 lata obfitować powinno więc w wiele zmian.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego