Projekt innowacyjnej jednostki HySHIP otrzymał 8 milionów euro (około 9,4 miliona dolarów) dofinansowania ze środków UE, ponieważ rząd norweski zapowiada większy nacisk na rozwój i komercjalizację wodoru jako paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.
Projekt obejmuje 14 europejskich partnerów współpracujących przy projektowaniu i budowie nowego statku demonstracyjnego typu ro-ro napędzanego ciekłym zielonym wodorem (LH2), a także przy ustanowieniu realnego łańcucha dostaw LH2 i platformy bunkrowania .
W szczególności projekt ma na celu obniżenie kosztów rozwoju i kosztów operacyjnych szerszego przejścia na LH2 do napędu statków w całej Europie.
Jak poinformowano, statek będzie obsługiwany przez norweską grupę przemysłu morskiego Wilhelmsen i będzie rozprowadzał LH2 do węzłów wodorowych wzdłuż norweskiego wybrzeża. Ma zacząć działać od 2024 roku.
Unijne finansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru (FCH2 JU) jest uzależnione od podpisania umowy o dotację przez partnerów HySHIP do końca tego roku.
Oprócz Wilhelmsena do partnerów konsorcjum HySHIP należą Kongsberg Maritime, LMG Marin, Equinor, Norled, PersEE, Diana Shipping, Stolt-Nielsen Inland Tanker Service BV, Air Liquide, NCE Maritime CleanTech, DNV GL, ETH Zürich, Strathclyde University i Demokritos.
Statek o nazwie Topeka, będzie pierwszym tego rodzaju, który wejdzie do służby komercyjnej. Jednostka będzie pływać według ustalonego harmonogramu, przewożąc zarówno ładunek klienta na wybrzeżu, jak i kontenery do węzłów bunkrowania. Zachodnie wybrzeże Norwegii jest usiane bazami obsługującymi przemysł morski, a transport między bazą stanowi ciężki szlak transportowy doskonale dostosowany do LH2.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza