Projekt innowacyjnej jednostki HySHIP otrzymał 8 milionów euro (około 9,4 miliona dolarów) dofinansowania ze środków UE, ponieważ rząd norweski zapowiada większy nacisk na rozwój i komercjalizację wodoru jako paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.
Projekt obejmuje 14 europejskich partnerów współpracujących przy projektowaniu i budowie nowego statku demonstracyjnego typu ro-ro napędzanego ciekłym zielonym wodorem (LH2), a także przy ustanowieniu realnego łańcucha dostaw LH2 i platformy bunkrowania .
W szczególności projekt ma na celu obniżenie kosztów rozwoju i kosztów operacyjnych szerszego przejścia na LH2 do napędu statków w całej Europie.
Jak poinformowano, statek będzie obsługiwany przez norweską grupę przemysłu morskiego Wilhelmsen i będzie rozprowadzał LH2 do węzłów wodorowych wzdłuż norweskiego wybrzeża. Ma zacząć działać od 2024 roku.
Unijne finansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru (FCH2 JU) jest uzależnione od podpisania umowy o dotację przez partnerów HySHIP do końca tego roku.
Oprócz Wilhelmsena do partnerów konsorcjum HySHIP należą Kongsberg Maritime, LMG Marin, Equinor, Norled, PersEE, Diana Shipping, Stolt-Nielsen Inland Tanker Service BV, Air Liquide, NCE Maritime CleanTech, DNV GL, ETH Zürich, Strathclyde University i Demokritos.
Statek o nazwie Topeka, będzie pierwszym tego rodzaju, który wejdzie do służby komercyjnej. Jednostka będzie pływać według ustalonego harmonogramu, przewożąc zarówno ładunek klienta na wybrzeżu, jak i kontenery do węzłów bunkrowania. Zachodnie wybrzeże Norwegii jest usiane bazami obsługującymi przemysł morski, a transport między bazą stanowi ciężki szlak transportowy doskonale dostosowany do LH2.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii