PKN ORLEN rozpoczął proces
wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który docelowo będzie mógł
wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. Inwestycja, obejmująca instalację
produkcyjną, infrastrukturę logistyczną oraz dystrybucyjną, jest istotnym
elementem wspierającym realizację strategii neutralności emisyjnej Koncernu w
obszarze paliw alternatywnych.
- Wodór to paliwo przyszłości, które
będzie znajdować szerokie zastosowanie nie tylko w transporcie, ale również w
energetyce. Już teraz intensyfikujemy prace nad rozwojem technologii
wodorowych, tak by od 2022 roku zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym segmencie.
W pełnym wykorzystaniu szans rynkowych związanych z popularyzacją paliw alternatywnych
wesprze nas także ogłoszone niedawno przystąpienie koncernu do Europejskiego Sojuszu
na rzecz Czystego Wodoru –
powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Hub wodorowy powstanie na terenie należącego do Grupy ORLEN zakładu ANWIL
we Włocławku. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą
wynosiły ok. 170 kg na godzinę, jednak jej konstrukcja modułowa pozwoli na
elastyczne zwiększanie produkcji wraz ze wzrostem popytu.
Wodór, który już teraz wytwarzany
jest we Włocławku w procesie elektrolizy, będzie doczyszczany do jakości paliwa
transportowego metodą adsorpcji zmiennociśnieniowej (PSA). Wykorzystywany proces
elektrolizy daje możliwość docelowej produkcji tzw. zielonego, bezemisyjnego wodoru.
Jest to możliwe dzięki zasileniu elektrolizera energią elektryczną pochodzącą z
odnawialnych źródeł, już obecnie rozwijanych i wdrażanych przez Grupę ORLEN.
Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede
wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. Koncern podpisał już kilka
porozumień z samorządami (w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią,
Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w
Krakowie oraz Miastem Płock), będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Zakończenie
inwestycji planowane jest w pierwszym półroczu 2022.
Oprócz hubu wodorowego we
Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, Koncern rozwija również
technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Rozpoczęcie
produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam już w 2021
roku.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza