Podczas wizyty w MEYER WERFT w Papenburgu, kanclerz Niemiec Olaf Scholz i premier Dolnej Saksonii Stephan Weil podkreślili swoje zdecydowane zaangażowanie we wspieranie stoczni poprzez wdrożenie programu restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Gotowość do wspierania firmy została doceniona przez zarząd i rodzinę właścicieli. Dyrektor generalny firmy, Bernd Eikens, i ekspert ds. restrukturyzacji wyznaczony przez firmę, Ralf Schmitz, przekazali we wspólnym oświadczeniu, że „droga do rozpoczęcia restrukturyzacji i zabezpieczenia przyszłości stoczni została utorowana”.
Stocznia zatrudniająca łącznie ponad 3000 osób, potrzebuje na utrzymanie
płynności finansowej aż 2,7 miliarda euro. Według niemieckich mediów, firma na pokrycie strat i kosztów restrukturyzacji
potrzebuje 2,3 mld euro kapitału obrotowego i 400 mln euro kapitału
własnego. W ramach pomocy rząd federalny i rząd Dolnej Saksonii miałyby tymczasowo przejąć co najmniej 80 proc. stoczni i zaoferować pokrycie znacznej części kosztów.
Dwóch menedżerów uznało deklarację kanclerza Scholza i premiera Weila za „kluczowy wkład polityków w zapewnienie stoczni i jej tysiącom pracowników oraz ich rodzinom, a także partnerom biznesowym bezpiecznych perspektyw na przyszłość”. Jednocześnie zarząd i rada zakładowa podziękowały politykom, którzy w czwartek przybyli do Papenburga, aby poinformować wszystkich pracowników o powstającym porozumieniu. Obaj powiedzieli, że „teraz możemy kontynuować pracę nad reorganizacją firmy na podstawie raportu restrukturyzacyjnego Deloitte”. Ostateczne szczegóły muszą zostać wyjaśnione w rozmowach z bankami komercyjnymi. Kurs, który został wyznaczony przez kanclerza federalnego Olafa Scholza i premiera Stephana Weila, zostanie wdrożony konstruktywnie i profesjonalnie – tak jak miało to już miejsce w ostatnich miesiącach przez odpowiednie ministerstwa gospodarki i finansów na szczeblu federalnym.
„Jesteśmy również wdzięczni, że tak wspaniałe partnerstwo pomiędzy stocznią, rodziną, politykami, bankami i pracownikami zapewniło realną szansę na przyszłą rentowność firmy. Teraz mamy okazję zostawić kryzys za sobą, ponownie uczynić stocznię konkurencyjną i skupić się na poprawie wyników” – powiedzieli Bernd Eikens i Ralf Schmitz w swoim oświadczeniu. Ponadto rozwiązanie, które zostało znalezione, jest również zgodne z życzeniem rodziny, aby nie tylko pozostać emocjonalnie i tradycyjnie związanym ze spółką, ale także „w dalszym ciągu wpływać na rozwój spółki jako współudziałowcy oraz z miejscem i głosem w nowo utworzonej Radzie Nadzorczej”.
W imieniu rodziny Bernard Meyer podziękował zarówno kanclerzowi Scholzowi, jak i ministrowi prezydentowi Weilowi – obaj politycy spotkali się z Bernardem Meyerem w stoczni na poufnej rozmowie i złożyli hołd jego osiągnięciom. Bernard Meyer powiedział w swoim oświadczeniu: „Rozwiązanie, które zostało znalezione, nie jest łatwe dla rodziny, ale zawsze mówiliśmy, że interesy firmy mają pierwszeństwo przed interesami rodziny. Widzimy wielką szansę, aby firma wróciła na właściwe tory w przyszłości - pokazuje to również wzrost portfela zamówień do 11 miliardów euro w ostatnich miesiącach. Gotowość rządów federalnego i stanowego, a także powiązanych banków komercyjnych do wsparcia nas w formie, która została teraz uzgodniona, pokazuje również, że osiągnęliśmy szczególną pozycję w budowie statków z naszą firmą przez dziesięciolecia. Znamy nasz biznes i widzimy szansę na długoterminowy i udany dalszy rozwój w naszych lokalizacjach. Umowa o prawie odkupu dla rodziny daje nam szansę, aby ponownie stać się firmą rodzinną. Jako druga co do wielkości firma po sektorze publicznym i poprzez nasze zaangażowanie w Radzie Nadzorczej, będziemy konstruktywnie wspierać dalszy rozwój stoczni”.
Zarówno zarząd, jak i rodzina ogłosili, że teraz szybko zaczną wdrażać rozwiązanie obiecane przez kanclerza federalnego. Celem jest stworzenie ramowych warunków przyjęcia nowych struktur i jak najszybsze rozpoczęcie działań reorganizacyjnych i restrukturyzacyjnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii