Mało kto wie, że sezon lodołamaczy to nie tylko sezon zimowy.
Ich rola z roku na rok staje się być kluczowa. Jeszcze przed nowym rokiem i rozpoczęciem sezonu zimowego do użytkowania zostały oddane dwie liniowe jednostki o wdzięcznych nazwach Ocelot i Tarpan. To nowoczesne statki IV generacji, które są doskonale przystosowane do warunków panujących w dolinie rzeki Odry. Te konkretne lodołamacze wyróżniają się jednak wielofunkcyjnością. Statki te, jak mało kto może się domyśleć, służą również do celów ratowniczych, patrolowych, holowniczych, a także badawczych.
Ocelot i Tarpan
Chrzest jednostek odbył się w Szczecinie w listopadzie 2021. W uroczystości chrztu wzięły udział takie osobistości jak Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk oraz Prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Ocelot i Tarpan to lekkie, liniowe jednostki, które dzięki niskiemu zanurzeniu są idealnie dostosowane do warunków panujących na Odrze, m.in. niżówek oraz licznych płycizn i zwężeń. Od jesieni 2021 ich najważniejszym zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Z racji budowy i wagi wpływają tam, gdzie większe jednostki nie mogą tego zrobić.
Modernizacja – napęd i zasilanie floty morskiej od Enerii
Modernizacja floty to bardzo ważny element kompleksowych działań gospodarki wodnej. Zmiana wysłużonych lodołamaczy na nowoczesne jednostki pozwala przeprowadzać skuteczne akcje nie tylko lodołamania, ale i ratownicze, holowania, patrolowania, a ich obecność na rzekach zwiększa także bezpieczeństwo mieszkańców nie tylko doliny Odry, ale i innych rejonów naszego kraju.
Eneria dołożyła cegiełkę w budowaniu wydajnej i efektywnej floty morskiej Polski, dbającej o bezpieczeństwo nadbrzeżnych aglomeracji i wsi. Spółka dostarczyła i przeprowadziła pełną instalację silników morskich i morskich agregatów prądotwórczych marki CAT.
Silniki morskie Caterpillar na rynku polskim zdobyły zaufanie profesjonalistów z branży morskiej właśnie ze względu na swoją niezawodność i wydajność pracy, a tym samym poczucie bezpieczeństwa, które dają użytkownikom jednostek pływających.
Ocelot i Tarpan zostały wyposażone w silnik CAT model C32 ACERT o mocy znamionowej 634 kW (850KM) o obrotach 1600-1800 na minutę oraz zespoły prądotwórcze CAT, kolejno model C4.4 o mocy 99 ekW @ 50Hz oraz model C2.2 o mocy 22,5 ekW @ 50Hz. Eneria dostarczyła i zainstalowała również układ morski z pojedynczą śrubą PCP wraz z przekładnią. Po udanych próbach jednostki wypłynęły z portu w Szczecinie i już niespełna pół roku służą na wodach wewnętrznych Polski.
Specjalnie dobrane przez naszych inżynierów modele silników i agregatów morskich stanowią gwarancję bezpieczeństwa i efektywności pracy na morzu i pasie przybrzeżnym dla wszystkich jednostek pływających.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii