Mało kto wie, że sezon lodołamaczy to nie tylko sezon zimowy.
Ich rola z roku na rok staje się być kluczowa. Jeszcze przed nowym rokiem i rozpoczęciem sezonu zimowego do użytkowania zostały oddane dwie liniowe jednostki o wdzięcznych nazwach Ocelot i Tarpan. To nowoczesne statki IV generacji, które są doskonale przystosowane do warunków panujących w dolinie rzeki Odry. Te konkretne lodołamacze wyróżniają się jednak wielofunkcyjnością. Statki te, jak mało kto może się domyśleć, służą również do celów ratowniczych, patrolowych, holowniczych, a także badawczych.
Ocelot i Tarpan
Chrzest jednostek odbył się w Szczecinie w listopadzie 2021. W uroczystości chrztu wzięły udział takie osobistości jak Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk oraz Prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Ocelot i Tarpan to lekkie, liniowe jednostki, które dzięki niskiemu zanurzeniu są idealnie dostosowane do warunków panujących na Odrze, m.in. niżówek oraz licznych płycizn i zwężeń. Od jesieni 2021 ich najważniejszym zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Z racji budowy i wagi wpływają tam, gdzie większe jednostki nie mogą tego zrobić.
Modernizacja – napęd i zasilanie floty morskiej od Enerii
Modernizacja floty to bardzo ważny element kompleksowych działań gospodarki wodnej. Zmiana wysłużonych lodołamaczy na nowoczesne jednostki pozwala przeprowadzać skuteczne akcje nie tylko lodołamania, ale i ratownicze, holowania, patrolowania, a ich obecność na rzekach zwiększa także bezpieczeństwo mieszkańców nie tylko doliny Odry, ale i innych rejonów naszego kraju.
Eneria dołożyła cegiełkę w budowaniu wydajnej i efektywnej floty morskiej Polski, dbającej o bezpieczeństwo nadbrzeżnych aglomeracji i wsi. Spółka dostarczyła i przeprowadziła pełną instalację silników morskich i morskich agregatów prądotwórczych marki CAT.
Silniki morskie Caterpillar na rynku polskim zdobyły zaufanie profesjonalistów z branży morskiej właśnie ze względu na swoją niezawodność i wydajność pracy, a tym samym poczucie bezpieczeństwa, które dają użytkownikom jednostek pływających.
Ocelot i Tarpan zostały wyposażone w silnik CAT model C32 ACERT o mocy znamionowej 634 kW (850KM) o obrotach 1600-1800 na minutę oraz zespoły prądotwórcze CAT, kolejno model C4.4 o mocy 99 ekW @ 50Hz oraz model C2.2 o mocy 22,5 ekW @ 50Hz. Eneria dostarczyła i zainstalowała również układ morski z pojedynczą śrubą PCP wraz z przekładnią. Po udanych próbach jednostki wypłynęły z portu w Szczecinie i już niespełna pół roku służą na wodach wewnętrznych Polski.
Specjalnie dobrane przez naszych inżynierów modele silników i agregatów morskich stanowią gwarancję bezpieczeństwa i efektywności pracy na morzu i pasie przybrzeżnym dla wszystkich jednostek pływających.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries