• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Obrotowa kładka na Wyspę Spichrzów już łączy brzegi Motławy [foto]

01.08.2020 18:32 Źródło: gdansk.pl
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Obrotowa kładka na Wyspę Spichrzów już łączy brzegi Motławy [foto]

Partnerzy portalu

Obrotowa kładka na Wyspę Spichrzów już łączy brzegi Motławy [foto] - GospodarkaMorska.pl
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

57 metrów długości, 4,5 metra szerokości i 105 ton wagi - to wymiary kładki na Wyspę Spichrzów, która została oddana do użytku 1 sierpnia. Na drugi brzeg, między wyspą a Długim Pobrzeżem można było przejść już od godz. 9 rano.

To druga w Gdańsku kładka łącząca brzegi Motławy, po uruchomionej 17 czerwca 2017 r. kładce na Ołowiankę. O ile ówczesnemu, wieczornemu otwarciu towarzyszyły fanfary muzyczne z Filharmonii Bałtyckiej, o tyle otwarcie drugiego obiektu odbyło się zupełnie zwyczajnie. O godz. 9 rano, operator po prostu kliknął w przycisk na pilocie i pomost obrócił się, dając pieszym wolną drogę na drugą stronę. Pamiętając tłumy, które przyszły przemarszerować trzy lata temu na Ołowiankę, trudno się dziwić, że w dobie pandemii koronawirusa premierowe otwarcie odbyło się “po cichu”. 

- Już pierwsza kładka na Ołowiankę sprawiła, że pojawił się w mieście nowy kierunek spacerów turystów i mieszkańców. Kiedyś kończyły się one na Długim Pobrzeżu i na Targu Rybnym, a teraz Wyspa Ołowianka, Szafarnia czy ulica Stągiewna są równie chętnie odwiedzanymi miejscami - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska. - Nowa kładka na Wyspę Spichrzów to kolejna przeprawa, dzięki której możemy podziwiać miasto z trochę innej perspektywy. Dzięki temu mamy nowe miejsce rekreacyjne, nowe punkt, gdzie będzie można usiąść w jakimś lokalu na kawę czy coś do zjedzenia i miło spędzić czas.

Przed dzisiejszą premierą była także próba generalna - przypomnijmy, że drugi gdański most dla pieszych otwarto już “na chwilę” - w Boże Narodzenie.

Fundament kładki, o wadze co najmniej 100 ton, przypomina wynurzającą się na powierzchnię łódź podwodną. To na nim obraca się pomost. Kładka obracana będzie na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał wysyłany będzie do dyżurnego pracownika obsługi, który otwierać będzie kładkę za pomocą pilota. Harmonogram otwarć skoordynowany z harmonogramem kładki na Ołowiankę, umożliwiając płynny ruch jednostek pływających.

Wizualnie obiekt wyróżniają szklane elementy pomostu podświetlone od spodu, pochylone balustrady i (zgodna z wytycznymi konserwatorskimi) iluminacja.

Dzięki oddaniu kładki do użytku obszar północnego cypla Wyspy Spichrzów uzyskał bezpośrednie połączenie z Długim Pobrzeżem na wysokości ul. św. Ducha. 

Kładka jest inwestycją realizowaną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy.  Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.

Zawiązane partnerstwo zakłada również przebudowę mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża. Jego owocem jest także wykonana już przebudowa ul. Chmielnej i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim.

Całość Inwestycji PPP ma być zrealizowana do 2023 roku.

Gospodarka Morska
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
Gospodarka Morska
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
Gospodarka Morska
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
Gospodarka Morska
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
Gospodarka Morska
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.