• <
nauta_2024

Obejrzyjcie ekologiczną rozbiórkę statku MV Kaami! [wideo]

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Obejrzyjcie ekologiczną rozbiórkę statku MV Kaami! [wideo]

Partnerzy portalu

Obejrzyjcie ekologiczną rozbiórkę statku MV Kaami! [wideo] - GospodarkaMorska.pl
fot. John Lawrie Metals

Statek towarowy MV Kaami osiadł na mieliźnie w Minch między Skye a Lewis w Szkocji pod koniec marca. Wideo pokazuje pierwszy w swoim rodzaju projekt między Kishorn Port Limited (KPL), a firmą John Lawrie Metals, zajmującą się recyklingiem i przetwarzaniem odpadów metalowych, która doprowadziła do znacznego zmniejszenia odpadów z MV Kaami.

Zbudowany w 1994 r. MC Kaami pod banderą Bahamów był własnością norweskiej Misje Rederi. Statek udało się zepchnąć z mielizny m.in. przy użyciu sprężonego powietrza. Następnie został on odholowany i ponownie dostarczony do Kishorn. Operacja ratunkowa zakończyła się w czerwcu, po 43 dniach pracy w warunkach bezlitosnej pogody w północnej Szkocji.

Zespół projektowy do rozbiórki statku został zmobilizowany 18 maja, a projekt został ukończony sześć tygodni później.

Całkowita długość statku wynosi 89,8 metra, a szerokość 13,19 metra, co czyni go sporym gabarytem do rozbiórki i pierwszego projektu tego typu dla Johna Lawrie.

Jak ujawniono, każdy materiał, z którego korzystała firma, został poddany ocenie pod kątem ponownego wykorzystania lub zmiany jego przeznaczenia przed przetworzeniem.

„Odzyskano 1200 ton materiałów, które zostały już wysłane do przetworzenia i recyklingu. Po dokonaniu przeglądu, we współpracy z klientem, niektóre elementy zostały wzięte pod uwagę do celów ponownego wykorzystania, takie jak śruba napędowa i sterówka" - powiedział John Lawrie Metals w komentarz.

Film z rozbiórki MV Kaami w porcie Kishorn, czerwiec 2020 r.:

„Przetwarzając i recyklingując metal z Kaami, ilość odpadów wysyłanych na wysypisko śmieci została znacznie zmniejszona, przyczyniając się w ten sposób do stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, poprzez dłuższe użytkowanie materiałów odpadowych” - dodaje firma.

Zbieg okoliczności sprawił, że statek był wcześniej używany do transportu przetworzonych metali odpadowych John Lawrie do Europy.

„Cieszymy się, że mogliśmy współpracować z Kishorn Port przy tym projekcie, pierwszym z wielu, które bez wątpienia będą kontynuowane w porcie. Po latach planowania i licznych dyskusjach z zespołem KPL, niesamowita jest myśl, że w końcu pomogliśmy im w ukończeniu pierwszego tego rodzaju, w dodatku udanego projektu” - skomentował Dave Weston, MD John Lawrie Metals Ltd.

Położone na północno-zachodnim wybrzeżu Szkocji, Port Kishorn i Dry Dock mierzą około 160 m x 160 m, zapewniając odpowiednią przestrzeń dla dźwigów, urządzeń przeładunkowych, ciężarówek i pojazdów.

Dok został niedawno całkowicie otwarty na morze po raz pierwszy od 25 lat, aby powitać MV Kaami po jego udanym wypłynięciu w zeszłym miesiącu. Dok ma duży potencjał w zakresie produkcji, rozmieszczenia i montażu urządzeń energii odnawialnej dla morskich sektorów wiatrowych, a także przemysłu naftowego i gazowego oraz przemysłu likwidacyjnego.

„Jesteśmy zachwyceni zakończeniem tego bardzo udanego demontażu, ponownego użycia i recyklingu MV Kaami w suchym doku w Kishorn. Pokazuje to, że suchy dok jest otwarty dla biznesu, jego możliwości i zwiastuje nowy rozdział w zakresie wykorzystania doku w przyszłości, co jest znaczącym kamieniem milowym w porcie” - dodał Alasdair Ferguson, dyrektor portu Kishorn.

„Z niecierpliwością czekamy na współpracę z John Lawrie nad kolejnymi projektami, w których pojawiają się nowe możliwości i licytowanie w szczególności bardziej płynnych aktywów, które mogą być przystosowane do likwidacji w Kishorn Port & Dry Dock w przyszłości.”


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.