Statek towarowy MV Kaami osiadł na mieliźnie w Minch między Skye a Lewis w Szkocji pod koniec marca. Wideo pokazuje pierwszy w swoim rodzaju projekt między Kishorn Port Limited (KPL), a firmą John Lawrie Metals, zajmującą się recyklingiem i przetwarzaniem odpadów metalowych, która doprowadziła do znacznego zmniejszenia odpadów z MV Kaami.
Zbudowany w 1994 r. MC Kaami pod banderą Bahamów był własnością norweskiej Misje Rederi. Statek udało się zepchnąć z mielizny m.in. przy użyciu sprężonego powietrza. Następnie został on odholowany i ponownie dostarczony do Kishorn. Operacja ratunkowa zakończyła się w czerwcu, po 43 dniach pracy w warunkach bezlitosnej pogody w północnej Szkocji.
Zespół projektowy do rozbiórki statku został zmobilizowany 18 maja, a projekt został ukończony sześć tygodni później.
Całkowita długość statku wynosi 89,8 metra, a szerokość 13,19 metra, co czyni go sporym gabarytem do rozbiórki i pierwszego projektu tego typu dla Johna Lawrie.
Jak ujawniono, każdy materiał, z którego korzystała firma, został poddany ocenie pod kątem ponownego wykorzystania lub zmiany jego przeznaczenia przed przetworzeniem.
„Odzyskano 1200 ton materiałów, które zostały już wysłane do przetworzenia i recyklingu. Po dokonaniu przeglądu, we współpracy z klientem, niektóre elementy zostały wzięte pod uwagę do celów ponownego wykorzystania, takie jak śruba napędowa i sterówka" - powiedział John Lawrie Metals w komentarz.
Film z rozbiórki MV Kaami w porcie Kishorn, czerwiec 2020 r.:
„Przetwarzając i recyklingując metal z Kaami, ilość odpadów wysyłanych na wysypisko śmieci została znacznie zmniejszona, przyczyniając się w ten sposób do stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, poprzez dłuższe użytkowanie materiałów odpadowych” - dodaje firma.
Zbieg okoliczności sprawił, że statek był wcześniej używany do transportu przetworzonych metali odpadowych John Lawrie do Europy.
„Cieszymy się, że mogliśmy współpracować z Kishorn Port przy tym projekcie, pierwszym z wielu, które bez wątpienia będą kontynuowane w porcie. Po latach planowania i licznych dyskusjach z zespołem KPL, niesamowita jest myśl, że w końcu pomogliśmy im w ukończeniu pierwszego tego rodzaju, w dodatku udanego projektu” - skomentował Dave Weston, MD John Lawrie Metals Ltd.
Położone na północno-zachodnim wybrzeżu Szkocji, Port Kishorn i Dry Dock mierzą około 160 m x 160 m, zapewniając odpowiednią przestrzeń dla dźwigów, urządzeń przeładunkowych, ciężarówek i pojazdów.
Dok został niedawno całkowicie otwarty na morze po raz pierwszy od 25 lat, aby powitać MV Kaami po jego udanym wypłynięciu w zeszłym miesiącu. Dok ma duży potencjał w zakresie produkcji, rozmieszczenia i montażu urządzeń energii odnawialnej dla morskich sektorów wiatrowych, a także przemysłu naftowego i gazowego oraz przemysłu likwidacyjnego.
„Jesteśmy zachwyceni zakończeniem tego bardzo udanego demontażu, ponownego użycia i recyklingu MV Kaami w suchym doku w Kishorn. Pokazuje to, że suchy dok jest otwarty dla biznesu, jego możliwości i zwiastuje nowy rozdział w zakresie wykorzystania doku w przyszłości, co jest znaczącym kamieniem milowym w porcie” - dodał Alasdair Ferguson, dyrektor portu Kishorn.
„Z niecierpliwością czekamy na współpracę z John Lawrie nad kolejnymi projektami, w których pojawiają się nowe możliwości i licytowanie w szczególności bardziej płynnych aktywów, które mogą być przystosowane do likwidacji w Kishorn Port & Dry Dock w przyszłości.”
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów