W Porcie Szczecin-Świnoujście podpisano 3 grudnia br. umowę przedwstępną na trzydziestoletnią dzierżawę gruntu między konsorcjum Speed, Tridente i Polski Cement oraz Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Na dzierżawionym przez konsorcjum terenie na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie powstanie uniwersalny terminal przeładunkowy i nowoczesna cementownia.
Inwestycja powstanie w zachodniej części Ostrowa Grabowskiego, przy nowo wybudowanym Nabrzeżu Norweskim. Na miejscu przewidziano budowę wielofunkcyjnego terminalu, który obejmie place składowe i magazyny. W bezpośrednim sąsiedztwie powstanie zaawansowany technologicznie zakład produkcji cementu. Projekt zakłada rozwój zaplecza produkcyjnego i znaczące zwiększenie możliwości przeładunkowych Portu Szczecin.
Konsorcjum stanęło do przetargu nieorganicznego obejmującego zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w porcie morskim w Szczecinie na Ostrowie Grabowskim w styczniu br. Pozostałe dwie oferty złożyły OT Port Świnoujście oraz Gryf Stevedoring ze Szczecina.
- Z portami realizujemy strategie rozwojowe, doceniamy Szczecin, który tak aktywnie realizuje swoje inwestycje. Chcemy się tutaj rozwijać, warunki przetargowe były wyżyłowane, ale znaleźliśmy partnera, który po części zagwarantuje te wolumeny przeładunkowe - mówi Paweł Zastawny, prezes Speed.
Bartłomiej Kmiotek, prezes Polskiego Cementu, podkreśla, że zakład w Szczecinie stanie się jednym z największych tego typu obiektów w Polsce, z planowaną wydajnością między 600 a 2,5 miliona ton finalnego produktu rocznie.
- Chcemy stworzyć centrum cementowe w Szczecinie. To będzie druga największa cementownia w kraju, zaraz po obiekcie w Gdańsku, który ma osiągnąć wydajność 800 tysięcy do 1,4 miliona ton - mówi Bartłomiej Kmiotek, prezes spółki Polski Cement.
Jak informuje Piotr Pawłowski z Tridente, równolegle do wyboru projektanta terminalu trwać będą prace nad organizacją finansowania przedsięwzięcia.
- Realizacja inwestycji rozpocznie się niezwłocznie z chwilą podpisania dokumentów, w pierwszej kolejności zdecydujemy się na wybór docelowej firmy mającej docelowo wybudować ten terminal, a równolegle będziemy organizować finansowanie - mówi prezes Tridente, Piotr Pawłowski.
Nowe projekty wpisują się w trwającą modernizację Portu Szczecin. Rozbudowa infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego, współfinansowana ze środków unijnych, zakończy się w 2025 roku. Dzięki temu port będzie mógł obsługiwać większe jednostki, w tym statki klasy Panamax.
Ostrowski terminal to kolejna strategiczna inwestycja przyciągająca biznes do szczecińskiego portu. Wcześniej ogłoszono budowę zakładu Windar przy Nabrzeżu Duńskim, a teraz Tridente wniesie swój wkład w rozwój tej kluczowej dla regionu infrastruktury.
Speed Sp z o.o. to przedsiębiorstwo spedycyjne, przeładunkowe i magazynowe. Obecnie Speed posiada własne terminale przeładunkowe w Gdyni i Gdańsku i jest otwarty na rozszerzenie możliwości w obszarach logistyki portowej. Spółka Tridente, w konsorcjum ze Speed i Astar brała udział w ostatnim przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Porcie Gdynia. Polski Cement to firma zarejestrowana w Gdańsku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął