pc
Ma mieć prawie 1 300 m długości, a jego budowa planowana jest na głębokości ponad 21 m pod powierzchnią Morza Norweskiego. Mowa o pływającym podwodnym tunelu, który znacznie skróciłby czas podróżowania między norweskimi fiordami. Szacowany koszt inwestycji to 25 mld dolarów.
Pływający podwodny tunel mają tworzyć dwie betonowe rury, przymocowane do specjalnych pontonów umieszczonych na powierzchni morza. Odległości między poszczególnymi pontonami miałyby być na tle duże, by zmieściły się między nimi promy. Inna koncepcja zakłada połączenie tunelu z mostem.
Na pomysł pływającego podwodnego tunelu wpadła Norweska Administracja Dróg Publicznych (NPRA). Inwestycja planowana jest jako część nadmorskiej autostrady E39, biegnącej przez Danię i Norwegię. Obecnie przeprawa wzdłuż wybrzeża z Kristiansand na południu do Trondheim na północy zajmuje ok. 21 godzin. W tym czasie trzeba przesiadać się na różne promy aż siedem razy.
Pierwszy pływający podwodny tunel ma powstać między Oppedal a Lavik. Do 2035 r. natomiast NPRA planuje zbudować między norweskimi fiordami sieć podobnych przepraw.
Admirał Unrug upamiętniony na stulecie Yacht Klubu Polski Gdynia
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Kapitan statku skazany na 4 lata więzienia za zaniedbania, które doprowadziły do śmierci 34 osób
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
PGNiG WN złożyło wniosek do norweskiego min. energii ws. składowania CO2 na szelfie norweskim
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Hania Drabczyk