• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Oficjalnie: Zarząd Portu Gdańsk odwołany

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Z informacji, jakie otrzymał portal GospodarkaMorska.pl wynika, że odwołany został Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Czekamy na oficjalne potwierdzenie.

Z naszych informacji wynika, że odwołani ze stanowisk zostali prezes ZMPG Łukasz Malinowski, wiceprezes ds. bezpieczeństwa Wojciech Makieła oraz wiceprezes ds. infrastruktury Kamil Tarczewski. Obowiązki prezesa do czasu wyłonienia nowego na drodze konkursu ma sprawować członek Rady Nadzorczej Krzysztof Zbigniew Kaczmarek.

Czekamy na oficjalne potwierdzenie informacji.

[AKTUALIZACJA 14:06]

Port Gdańsk oficjalnie potwierdził odwołanie trzyosobowego zarządu. Wystosowano komunikat, który przytaczamy w całości:

Trzyosobowy zarząd Morskiego Portu Gdańsk został odwołany. Taką decyzję podjęła we wtorek Rada Nadzorcza spółki.
Łukasz Malinowski, Kamil Tarczewski i Wojciech Makieła opuszczają portową drużynę. Nowa Rada Nadzorcza ZMPG S.A., z dniem 6 lutego odwołała ich ze swoich stanowisk.
Tymczasowo, do pełnienia funkcji członka zarządu Portu Gdańsk został delegowany Krzysztof Zbigniew Kaczmarek. To menadżer, przedsiębiorca, z wieloletnim doświadczeniem w kierowaniu zespołami i projektami z różnych branż. Jest absolwentem studiów z zakresu komunikacji społecznej na Wydziale Nauk Społecznych oraz menadżerskich studiów MBA w obszarze zarządzania w organizacji. Zasiadał w zarządach i radach nadzorczych spółek. W latach 2021-2022 przewodniczył Radzie Nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Od 25 stycznia br. członek Rady Nadzorczej ZMPG S.A.
Niebawem zostanie ogłoszony konkurs na stanowisko prezesa i wiceprezesów zarządu spółki ZMPG.
Łukasz Malinowski pełnił tę funkcję od kwietnia 2023 r. Z kolei Kamil Tarczewski stanowisko wiceprezesa ds. infrastruktury objął w czerwcu 2020 r. Wcześniej, od maja 2018 r., był członkiem Rady Nadzorczej ZMPG. Wojciech Makieła na stanowisku wiceprezesa ds. bezpieczeństwa zasiadał od września 2023 r.


***

Tego samego dnia z funkcji prezesa Portu Gdynia odwołany został także Jacek Sadaj. Więcej na ten temat tutaj. W zeszłym tygodniu natomiast odwołani zostali prezes i wiceprezesi Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Łukasz Malinowski pełnił funkcję prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk od kwietnia 2023 roku, kiedy to zastąpił na tym stanowisku Łukasza Greinke, który był prezesem od 2016 roku. Jeszcze krócej swoje stanowisko zajmował wiceprezes Wojciech Makieła, który został powołany w skład Zarządu w wyniku konkursu w sierpniu zeszłego roku.

W zeszłym tygodniu powołany został nowy skład Rady Nadzorczej Portu Gdańsk. Znaleźli się w nim Andrzej Bojanowski, Jerzy Marek Glanc, Krzysztof Zbigniew Kaczmarek, Dorian Masłowski, Anetta Mielcarska-Puzio (pełniła funkcję sekretarza w poprzednim składzie Rady), Renata Aleksandra Śliwińska, Agnieszka Maria Trzaskalska (w poprzedniej Radzie pełniła funkcję przewodniczącego). Informacja nie precyzuje, kto będzie pełnił funkcję przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.

Port Gdańsk jest największym portem w Polsce. W 2023 roku przeładował około 81 mln ton ładunków, co plasuje go na 10. miejscu w Europie. Jednocześnie port zanotował około 19%-owy wzrost przeładunków, w zeszłym roku przeładowano ich o ponad 12,7 mln ton więcej niż w 2022. Na wynik całościowy największy wpływ miały paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton (w 2022 r. - 25,5 mln t).

Pośród największych inwestycji, jakie realizowane są w Porcie Gdańsk, znajduje się m.in. rozbudowa Naftoportu - ma on wzbogacić się o szóste stanowisko do przeładunku ropy. Kluczowym z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego projektem, w który obok portu zaangażowany jest przede wszystkim Gaz-System jest posadowienie co najmniej jednego, a być może dwóch terminali gazowych FSRU na wodach Zatoki Gdańskiej. W ostatnich tygodniach inwestor, czyli Gaz-System, podał, że rozstrzygnięty został konkurs na armatora, który dostarczy pierwszą jednostkę - negocjacje będą prowadzone ze spółką Mitsui O.S.K. Lines. W porcie trwa także rozbudowa terminalu kontenerowego Baltic Hub. Rozpisany został także przetarg na dzierżawę terenów z dostępem do głębokowodnego nabrzeża w bezpośrednim sąsiedztwie Baltic Hubu. Docelowo powstać ma na nim terminal do przeładunków agro, tzw. agroport. Potencjalny dzierżawca będzie jednak musiał najpierw zrealizować przebudowę nabrzeża, by umożliwić przeładunki statków.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.