We wtorek 6 lutego odwołany został Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Otrzymaliśmy potwierdzenie, że z funkcji prezesa Zarządu Portu Gdynia odwołany został Jacek Sadaj, który piastował to stanowisko od 2021 roku.
Czekamy na oficjalne potwierdzenie dotyczące wiceprezesów spółki, Macieja Bąka i Kazimierza Koralewskiego.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie opublikował jeszcze oficjalnego komunikatu w tej sprawie.
[AKTUALIZACJA 14:18]
Choć nie ma jeszcze oficjalnego komunikatu, to ze stron Biuletynu Informacji Publicznej ZMPG zniknęła informacja o składzie zarządu. Stanowi to potwierdzenie informacji o odwołaniu trzyosobowego zarządu - prezesa i wiceprezesów. W jej miejsce podano, że Krzysztof Dobrowolski, członek Rady Nadzorczej, został "delegowany do czasowego wykonywania czynności Członka Zarządu - Prezesa Zarządu/Dyrektora Naczelnego spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A."
W BIP pojawiła się także informacje o podziale funkcji wewnątrz samej Rady Nadzorczej. Jej przewodniczącym został Paweł Kamiński (przedstawiciel Skarbu Państwa), wiceprzewodniczącym - Donat Zbigniew Paliszewski (przedstawiciel Skarbu Państwa). Pełniący od dziś funkcję prezesa ZMPG Krzysztof Dobrowolski (również będący przedstawicielem Skarbu Państwa) został sekretarzem Rady.
***
Do poważnych zmian doszło dziś także w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. Z funkcji odwołani zostali prezes oraz wiceprezesi. Więcej na ten temat tutaj.
W zeszłym tygodniu natomiast odwołany został Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Stanowiska stracili prezes Krzysztof Urbaś i wiceprezesi Jacek Sławomir Cichocki i Daniel Stachiewicz. Tymczasowo obowiązki
prezesa zarządu przejął Stanisław Iwan – członek Rady Nadzorczej. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
29 stycznia powołana została nowa Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tworzą ją obecnie: Przewodniczący Rady Nadzorczej Paweł Kamiński (przedstawiciel Skarbu Państwa), Andrzej Daniel Zwara (przedstawiciel Gminy Gdynia) przedstawiciele Skarbu Państwa: Krzysztof Dobrowolski, Tomasz Sylwester Kopoczyński, Donat Zbigniew Paliszewski, Sławomir Wiktor Staszak oraz Wacław Krzysztof Turek.
W ostatnich latach Port Gdynia notował wzrosty przeładunków. Pod koniec zeszłego roku podano, że wspólnie z Urzędem Morskim w Gdyni port przystępuje do realizacji projektu falochronów na potrzeby Portu Zewnętrznego. Podpisano także umowę na realizację dokumentacji projektowej dróg łączących Port Zewnętrzny z Drogą Czerwoną. Z kolei w ostatnich dniach podano, że Port Gdynia otrzyma dofinansowanie na budowę terminalu intermodalnego. Ponadto aktualnie w porcie realizowana jest modernizacja Nabrzeża Helskiego na długości 800 metrów.
W ciągu ostatniego roku podpisana została także umowa na przestawienie doku pływającego Stoczni Wojennej, co umożliwi zrealizowanie większej obrotnicy. To z kolei da możliwość obsługi w porcie dłuższych jednostek.
W ciągu ostatnich lat w porcie oddano do użytku m.in. nowy Publiczny Terminal Promowy. Zmodernizowana i przebudowana została część nabrzeży portowych, trwa także proces pogłębiania basenów portowych do 16 metrów, co umożliwi wpływanie do portu statków o większym zanurzeniu.
W toku jest natomiast kwestia terminala zbożowego - przetarg na nowego dzierżawcę, który miałby realizować w ramach terminala przeładunki agro, został rozstrzygnięty. Pojawiły się jednak wątpliwości co do kwestii związanych z potencjalnym monopolem na rynku. Finalną decyzję podejmie resort infrastruktury.
Nowy skład zarządu, który zostanie wyłoniony w ramach konkursu, będzie musiał kontynuować przede wszystkim inwestycje związane z budową Portu Zewnętrznego oraz Centrum Logistycznego na zachodnich terenach portu.
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim