Tunel pod Świną w Świnoujściu, o długości 1800 metrów, zostanie otwarty w piątek, stając się trzecią stałą drogą dojazdową do wyspy Uznam. "Gdy Polska inwestuje (...), ważne projekty po stronie niemieckiej są opóźniane" - pisze portal dziennika "Ostsee Zeitung".
Ma prawie 2000 metrów długości, biegnie do 36 metrów pod powierzchnią wody i został zbudowany w zaledwie trzy i pół roku: w piątek w Świnoujściu otwarty zostanie nowy tunel pod Świną o wartości 220 mln euro. Jest to największy projekt infrastrukturalny w regionie przygranicznym Pomorza Zachodniego od dłuższego czasu i będzie służył jako trzecia stała droga dojazdowa do polsko-niemieckiej wyspy wakacyjnej Uznam (oprócz mostów na terytorium Niemiec w Wolgast i Zecherin) - pisze "Ostsee Zeitung".
"Podczas gdy w Polsce panuje nastrój świętowania, po stronie niemieckiej podziw i obawy mieszają się przed otwarciem tunelu dla ruchu" - czytamy. "Zbudowanie takiej konstrukcji tak szybko to mistrzowskie osiągnięcie" - mówi Gerold Juergens, szef stowarzyszenia przedsiębiorców Pomorza Przedniego. "Ale niemiecka strona wyspy nie może pozostać w tyle" - ostrzega. Gdy Polska inwestuje - także w drogę ekspresową, która wkrótce jeszcze lepiej połączy tunel w Świnoujściu ze Szczecinem i Berlinem - ważne projekty po stronie niemieckiej są opóźniane.
Gazeta podaje przykład. Ukończenie nowego mostu w Wolgast, który ma ominąć miasto jako wąskie gardło, zostało już przesunięte przez rząd landu na 2028 rok. To musi zostać skorygowane. "Nie może być tak, że dusimy się w korkach po niemieckiej stronie, a turyści szybko jadą do Polski przez tunel pod Świną i zostają tam", ostrzega Krister Hennige ze Stowarzyszenia Hoteli i Restauracji na Uznam.
Z drugiej strony, tunel umożliwi również gościom szybsze dotarcie do niemieckiej części wyspy Uznam: na przykład z Berlina dotarcie na Uznam przez tunel pod Świną zajmie kierowcom około trzech godzin, zarówno na trasie niemieckiej, jak i polskiej: "Ponieważ niemieckie mosty są obecnie naprawiane, może to zmniejszyć korki" - powiedział minister gospodarki Meklemburgii Pomorza-Przedniego Reinhard Meyer.
Z Berlina Berenika Lemańczyk
bml/ tebe/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął