• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Tunel pod Świną może podnieść atrakcyjność turystyczną również po stronie niemieckiej

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Tunel pod Świną może podnieść atrakcyjność turystyczną również po stronie niemieckiej

Partnerzy portalu

Urząd Miasta Świnoujście

Dostrzegam również ze strony niemieckiej oczekiwanie na otwarcie tunelu – przekazał prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz . W jego ocenie, tunel pod Świną może podnieść atrakcyjność turystyczną również po stronie niemieckiej z uwagi na poprawę komunikacji drogowej na wyspie Uznam.

Przeprawa pod cieśniną Świny ma zostać oddana do użytku 30 czerwca br. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w woj. zachodniopomorskim.

"Wielu pracowników, którzy tutaj w Świnoujściu pracują, dojeżdża spoza Świnoujścia. I ten dojazd właśnie był ogromnym problemem. Dowóz materiałów, dowóz zaopatrzenia miasta – to wszystko powodowało, że koszty życia w tym mieście były znacznie wyższe jak w wielu innych miastach choćby w naszym województwie" – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz w czwartek w TVP Info.

"Potrzebne były decyzje, żeby móc realizować tę inwestycję. I te decyzje zapadły w 2007 roku, kiedy gościliśmy tu w Świnoujściu premiera Jarosława Kaczyńskiego” – wskazał prezydent.

Odniósł się również do doniesień prasowych o obawach części niemieckich przedstawicieli branży turystycznej o negatywnym wpływie tunelu na turystykę w Niemczech, związanych m.in. z możliwością odpływu części turystów do Polski.

"Tak rzeczywiście było (…) Dzisiaj tych wątpliwości już nie ma. Dzisiaj dostrzegam również z ich strony takie oczekiwanie na otwarcie" – stwierdził Żmurkiewicz.

W jego ocenie, atrakcyjność miejscowości po stronie niemieckiej dzięki otwarciu tunelu również wzrośnie, ponieważ poprawi komunikację oraz ułatwi zwiedzanie miejscowości znajdujących się w regionie, takich jak Międzyzdroje, Kołobrzeg czy Szczecin. Jak poinformował, istnieje możliwość, że część turystów będzie kierować się na wyspę Uznam np. z Berlina przez Szczecin, by następnie dojechać do Świnoujścia przez tunel i wjechać do miejscowości po drugiej stronie granicy, np. Ahlbeck, Heringsdorf czy Bansin.

Tunel ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km.

Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.(PAP)

ra/ skr/

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.