Rafineria w niemieckiej Leunie należąca do Totalenergies do końca br. zmniejszy pobór rosyjskiej ropy, a od 2023 r. nie będzie jej w ogóle sprowadzać - poinformował w środę prezes koncernu Patrick Pouyanne - przekazał Reuters.
W środę w Paryżu prezes francuskiego koncernu Totalenergies Patrick Pouyanne poinformował akcjonariuszy, że należąca do spółki rafineria w Leunie zmniejszy pobór rosyjskiej ropy przez ropociąg Przyjaźń, ponieważ rozpoczęto prace nad przesyłem dostaw przez polski port w Gdańsku.
"Drużba zasila nie tylko Leunę, ale także rafinerię PCK Schwedt, której większościowym właścicielem jest rosyjski Rosnieft" - przypomniała agencja Reuters.
Poyanne powiedział, że zużycie rosyjskiej ropy w maju br. spadło do poziomu 555 tys. ton mocy przerobowej rafinerii w zakładzie, co oznacza spadek z 900 tys. ton w październiku ubiegłego roku i 800 tys. ton w lutym.
"W grudniu 2022 roku pozostanie nam 450 0000 ton z kontraktów, które musimy zrealizować - o ile w międzyczasie nie zostaną podjęte sankcje - a od 2023 roku będzie to już zero" - powiedział Poyanne.
Poyanne poinformował również, że Totalenergies zarezerwowała możliwości transportowe na poziomie około 700 tys. ton z Gdańska do Leuny, zgadzając się na zwiększenie kosztów, powiedział Poyanne. Ropa, która zastąpi dostawy z Rosji, ma pochodzić głównie z rejonu Morza Północnego, ale spółka może również sprowadzić dostawy z Afryki lub innych miejsc - zaznaczył szef koncernu.
"Firma prowadzi również rozmowy z rządem niemieckim na temat współpracy w zakresie opcji dostaw dla (rafinerii - PAP) Schwedt, aby spróbować pozyskać brakujące 100 lub 200 tys. ton w ten sposób, dodał Poyanne, nie rozwijając tematu" - napisano w depeszy. Jak przypomniała agencja niemiecki minister gospodarki Robert Habeck pracuje nad rozwiązaniami dla Schwedt, które obejmują wykorzystanie krajowych rezerw ropy naftowej oraz wykorzystanie niemieckiego portu w Rostocku i ewentualnie w Gdańsku.
Pakiet większościowy tamtejszej rafinerii (54,17 proc.) posiada rosyjski koncern naftowy Rosnieft". Pozostałymi udziałowcami są Shell (37,5 proc.) i Eni (8,33 proc.) - wskazał Ośrodek Studiów Wschodnich w biuletynie z 18 maja.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek