Niemcy ruszają z budową pływających terminali gazu płynnego LNG. Pierwsza jednostka FSRU ma zostać uruchomiona jeszcze w 2022 roku.
W czwartek 5 maja niemiecki minister gospodarki, Robert Habeck, podpisał umowy na cztery terminale FSRU. Minister wyraził przekonanie, że budowa pomoże zdywersyfikować dostawy gazu.
„Mamy duże szanse na zrobienie tego, co jest faktycznie niemożliwe w Niemczech: zbudowanie terminalu LNG w ciągu około dziesięciu miesięcy i podłączenie go do niemieckich dostaw gazu” – powiedział w Wilhelmshaven Robert Habeck.
Jednak jak podaje Die Zeit, Niemcy nadal są uzależnione od rosyjskiego gazu. Aż 55 procent swojego rocznego zapotrzebowania (90 miliardów metrów sześciennych) gazu ziemnego pochodzi z Rosji. Ostatnio, według Habecka, proporcja ta została zmniejszona do 35 procent. W przyszłości przez nowy terminal LNG w Wilhelmshaven do sieci ma trafić około 10 miliardów metrów sześciennych gazu.
Drugi terminal powstanie w Brunsbüttel w Szlezwiku-Holsztynie. Jego otwarcie planowane jest na 2023 rok.
Terminale będą obsługiwane przez firmy RWE i Unipel. Na realizację inwestycji rząd Niemiec ma przeznaczone 2,94 miliarda euro.
Plany terminalu spotkały się ze znaczną krytyką kilku stowarzyszeń zajmujących się ochroną środowiska. Niemiecka pomoc środowiskowa wezwała do natychmiastowego wstrzymania budowy. Grozi ona nieodwracalnym zniszczeniem podwodnego biotopu, a także morświnom, podało stowarzyszenie.
Dyrektor zarządzająca regionalnego stowarzyszenia BUND Dolna Saksonia Susanne Gerstner skrytykowała fakt, że wcześniejsze rozpoczęcie budowy zostało zatwierdzone bez ujawniania dokumentów i bez udziału stowarzyszeń ekologicznych. „Aprobata nie jest w żaden sposób zrozumiała” – podkreśliła. Na terenie budowy znajduje się prawnie chroniony biotop, który w wyniku prac budowlanych zostałby częściowo zniszczony.
Tymczasem należący do partii Zielonych minister Habeck podkreślił, że brak szybkiej budowy terminali LNG równa się brakiem bezpieczeństwa energetycznego Niemiec, i, co za tym idzie, paraliż gospodarki kraju.
Cyfryzacja i BIM kluczem do efektywności i rozwoju Portu Gdynia
Rozliczenia marynarzy: Chiny, od 2024 roku zmiana umowy podatkowej
Raportowanie ESG: diabeł tkwi w szczegółach - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rumuńska marynarka wojenna nabyła dwa brytyjskie niszczyciele min
Wyzwanie czai się w głębinach. Polscy marynarze szkola się w działaniach podwodnych podczas Northern Challenge 23
Wojewoda pomorski wydał decyzję na budowę sieci przesyłowej, wyprowadzającej energię z MFW