Niemcy ruszają z budową pływających terminali gazu płynnego LNG. Pierwsza jednostka FSRU ma zostać uruchomiona jeszcze w 2022 roku.
W czwartek 5 maja niemiecki minister gospodarki, Robert Habeck, podpisał umowy na cztery terminale FSRU. Minister wyraził przekonanie, że budowa pomoże zdywersyfikować dostawy gazu.
„Mamy duże szanse na zrobienie tego, co jest faktycznie niemożliwe w Niemczech: zbudowanie terminalu LNG w ciągu około dziesięciu miesięcy i podłączenie go do niemieckich dostaw gazu” – powiedział w Wilhelmshaven Robert Habeck.
Jednak jak podaje Die Zeit, Niemcy nadal są uzależnione od rosyjskiego gazu. Aż 55 procent swojego rocznego zapotrzebowania (90 miliardów metrów sześciennych) gazu ziemnego pochodzi z Rosji. Ostatnio, według Habecka, proporcja ta została zmniejszona do 35 procent. W przyszłości przez nowy terminal LNG w Wilhelmshaven do sieci ma trafić około 10 miliardów metrów sześciennych gazu.
Drugi terminal powstanie w Brunsbüttel w Szlezwiku-Holsztynie. Jego otwarcie planowane jest na 2023 rok.
Terminale będą obsługiwane przez firmy RWE i Unipel. Na realizację inwestycji rząd Niemiec ma przeznaczone 2,94 miliarda euro.
Plany terminalu spotkały się ze znaczną krytyką kilku stowarzyszeń zajmujących się ochroną środowiska. Niemiecka pomoc środowiskowa wezwała do natychmiastowego wstrzymania budowy. Grozi ona nieodwracalnym zniszczeniem podwodnego biotopu, a także morświnom, podało stowarzyszenie.
Dyrektor zarządzająca regionalnego stowarzyszenia BUND Dolna Saksonia Susanne Gerstner skrytykowała fakt, że wcześniejsze rozpoczęcie budowy zostało zatwierdzone bez ujawniania dokumentów i bez udziału stowarzyszeń ekologicznych. „Aprobata nie jest w żaden sposób zrozumiała” – podkreśliła. Na terenie budowy znajduje się prawnie chroniony biotop, który w wyniku prac budowlanych zostałby częściowo zniszczony.
Tymczasem należący do partii Zielonych minister Habeck podkreślił, że brak szybkiej budowy terminali LNG równa się brakiem bezpieczeństwa energetycznego Niemiec, i, co za tym idzie, paraliż gospodarki kraju.
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2