Nowa podnośnia statków w Niederfinow (Brandenburgia) na kanale Odra-Hawela została we wtorek uroczyście otwarta po 14 latach budowy; kosztowała 520 mln euro. Jest ważna dla utrzymania połączenia wodnego między Berlinem a Szczecinem.
Podczas otwarcia obecny był minister transportu Niemiec Volker Wissing, który określił nową podnośnię statków jako "arcydzieło inżynierii" - pisze portal rbb24.
Budowa nowego obiektu trwała w sumie 14 lat, osiem lat dłużej niż planowano. Kosztowała około 520 mln euro; pierwotne szacunki mówiły o 285 mln. Nowy obiekt wyróżnia się również swoimi wymiarami: koryto podnośnika jest o 30 metrów dłuższe niż w starej konstrukcji (115 metrów w porównaniu do 83,50 metrów). Waga starego koryta wypełnionego wodą to 4300 ton, zbiornik nowego waży ponad dwa razy tyle - 9850 ton. To oznacza, że jest tu więcej wody i więcej miejsca dla statków. W ogromnym korycie statki pokonują różnicę wysokości 36 metrów.
Ministerstwo transportu Niemiec podało, że nowa podnośnia statków jest niezbędna do utrzymania połączenia wodnego między Berlinem a portem morskim w Szczecinie.
Stara podnośnia z 1934 roku jest uznawana za atrakcję turystyczną i rozsławiła małą gminę Niederfinow w całym kraju.
Das #Schiffshebewerk #Niederfinow ist eröffnet. Von der #KEO sind Vertreter aus #Deutschland, #Tschechien & #Polen vertreten. #KooperationohneGrenzen #Binnenschifffahrt pic.twitter.com/8bJi3N7eSk
— Kammerunion Elbe/Oder (@kammerunion) October 4, 2022
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?