• <
siemens_gamesa_2022

Około 200 jednostek przeprawiło się Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

gm

26.09.2022 12:52 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Około 200 jednostek przeprawiło się Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

Partnerzy portalu

Około 200 jednostek przeprawiło się Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną - GospodarkaMorska.pl
Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Blisko 200 jednostek skorzystało przez tydzień z przeprawy na Kanale Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Więcej przejść przez śluzę Port Nowy Świat odnotowuje w weekendy - poinformował PAP Urząd Morski w Gdyni.

Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, od niedzieli 18 września do niedzieli 25 września łącznie prześluzowane zostały 194 jednostki. Więcej przejść miało miejsce w weekend - dodała.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną uroczyście otwarto w poprzednią sobotę 17 września; to część nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślany. W dniu otwarcia jako pierwsze przepłynęły przez śluzę i wypłynęły z Portu Nowy Świat na Bałtyk trzy jednostki państwowe: flagowy Zodiak II należący do Urzędu Morskiego oraz Kaper 2, jednostka straży granicznej i Orkan, jednostka SAR.

Drugiego dnia, w niedzielę, przez śluzę przeprawiło się 95 jednostek. Jak informował Urząd Morski w Gdyni, statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy.

Według informacji Urzędu Morskiego w Gdyni śluzowanie jest bezpłatne i odbywa się według harmonogramu z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany:
I śluzowanie 08:30 – 10:30;
III: 13:30 – 15:30.
Natomiast z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską:
II. 11:00 – 13:00 oraz IV. 16:00 – 18:00.

Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską było funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.

II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. III etap obejmuje natomiast pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w połowie września mówił, że prace dotyczące II etapu są zaawansowane w 67 proc., a III, obejmujące roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym, - w 29 proc. Jak podkreślał, "wszystkie prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem i ostateczny termin zakończenia całości inwestycji nastąpi jesienią przyszłego roku" - podał.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.