• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Niemcy będą inwestować w porty energetyczne. Na celowniku Rostock i Lubmin

26.09.2022 18:33
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Niemcy będą inwestować w porty energetyczne. Na celowniku Rostock i Lubmin

Partnerzy portalu

Niemcy będą inwestować w porty energetyczne. Na celowniku Rostock i Lubmin - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Władze Niemiec zaprezentowały pakiet rozwiązań wspierających tereny rafineryjne i portowe inwestycjami mającymi na celu przygotowanie ich do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Działania zakładają cel utrzymania i rozwoju rafinerii PCK Schwedt i rafinerii Leuna (Saksonia-Anhalt) oraz rozwój portów energetycznych w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Mowa o Rostocku i Lubminie. 

Premier Meklemburgii-Pomorza Zachodniego Manuela Schwesig podkreśliła, że kraj związkowy jest gotowy do dalszych działań na rzecz zaopatrzenia Niemiec w surowce, ale nie tylko. 

– W obecnej sytuacji oznacza to, że ropa będzie sprowadzana do Niemiec przez Rostock, a gaz skroplony przez Lubmin. Jesteśmy bardzo wdzięczni, że rząd federalny uruchomił dodatkowy program inwestycyjny. Umożliwia on inwestycje w nasze porty, modernizację rurociągu z Rostocku do rafinerii w Schwedt, ale także długoterminowe inwestycje w gospodarkę wodorową – powiedziała Schwesig.

Minister gospodarki Reinhard Meyer przyznał, że kraj związkowy intensywnie lobbował w tej sprawie w rządzie federalnym. W centrum uwagi znajdują się inwestycje w modernizację infrastruktury, w szczególności w rozbudowę portu morskiego w Rostocku, jak również postępy w realizacji projektów wodorowych. 

Rząd federalny zapowiedział, że w związku z odbudową infrastruktury portowej będzie wspierał inwestycje, które przyczyniają się do utrzymania bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego, ropy naftowej i węgla. 

– W centrum uwagi znajduje się port energetyczny w Rostocku, gdzie wsparcie zostanie udzielone w szczególności na rozbudowę istniejącego nabrzeża oraz budowę nowego, głębokowodnego nabrzeża jako miejsca postoju dla statków z ropą naftową i służących przy projektach OZE – dodał Meyer. 

Rząd niemiecki pokryje do 100 proc. kosztów wymaganych w związku z inwestycjami w wysokości ok. 50 mln euro. Dla wszystkich lokalizacji w Niemczech uruchomiony zostanie również specjalny program finansowania w ramach wspólnego zadania poprawy regionalnych struktur gospodarczych w wysokości 750 mln euro. 

– Aby aktywnie napędzać zwrot w energetyce, konieczne są znaczące inwestycje. Na przykład teren stoczni Rostock-Warnemünde w północnej części basenu portowego w Rostocku, który został przejęty od federalnego arsenału marynarki wojennej, oferuje warunki dla dalszych inwestycji. Chcemy umożliwić produkcję w tym miejscu morskich platform konwertorowych nowej generacji – powiedział Meyer. 

– W celu umożliwienia zrównoważonego współużytkowania cywilnego w tym miejscu obok arsenału marynarki wojennej, konieczna jest budowa nowego nabrzeża w południowej części terenu stoczni. Nabrzeże to powinno oferować m.in. możliwość poszerzenia zakresu zastosowań planowanym w Rostoku we współpracy z Instytutem Fraunhofera centrum badań nad wodorem. Dla tych i innych celów dodatkowe fundusze stanowią cenne wsparcie – dodał minister. 

Meklemburgia-Pomorze Przednie otrzyma w ramach specjalnego programu w sumie około 187,5 mln euro. Z tego państwo dofinansuje ok. 93,75 mln euro (dofinansowanie: po 50 proc. od rządu federalnego i budżetu krajowego).

Program specjalny będzie wspierać przede wszystkim inwestycje komercyjne przedsiębiorstw, działania infrastrukturalne związane z działalnością gospodarczą, jak również działania nieinwestycyjne i inne, mające na celu zwiększenie atrakcyjności lokalizacji i jej konkurencyjności, w tym regionalne usługi użyteczności publicznej.


Źródło: Ministerstwo Gospodarki, Infrastruktury, Turystyki i Pracy Meklemburgii-Pomorza Przedniego


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.