25 czerwca w siedzibie Inkubatora Starter odbyło się kolejne spotkanie mastermind z cyklu Women Can Sea. Tym razem dyskusja kobiet branży morskiej skupiła się na neuroróżnorodności w tym sektorze.
Neuroróżnorodność to odmienne w przeciwieństwie do osób neurotypowych funkcjonowanie systemów neurologicznych. Przykładami osób neuroróżnorodnych są ludzie, którzy zmagają się z ADHD, dysleksją czy spektrum autyzmu. Wciąż prowadzone są badania nad klasyfikacją poszczególnych grup jednak obecnie (co wynika z analizy stworzonej przez Centres for Disease Control and Prevention) jedno na czterdzieści cztery dzieci jest diagnozowane w spektrum autyzmu. Jeśli chodzi o ADHD to ogólna prewalencja u dorosłych wynosi około kilka procent, natomiast dysleksja to problem około jednej na dziesięć osób.
Spotkanie, które odbyło się w siedzibie Inkubatora Starter miało charakter otwartej dyskusji, pomiędzy którą trzy kobiety z różnych sektorów branży morskiej przeprowadziły prelekcje odnoszące się do swoich doświadczeń z pracy z osobami neuroróżnorodnymi. Uczestniczki spotkania miały możliwość usłyszenia perspektywy: Dominiki Rossy, Katarzyny Tissler oraz Anastazji Łuczak. Moderatorką wydarzenia była prezeska Stowarzyszenia Kobiet Branży Morskiej INSPIRA, Izabela Klonowska-Hincka.
Dominika Rossa, ekspertka w dziedzinie komunikacji, przedsiębiorczyni z 20-letnim doświadczeniem w marketingu, tworzeniu i wdrażaniu strategii zarządzania, a także założycielka Team Makers opowiedziała o neuroróżnorodności w teorii i praktyce oraz przedstawiła przykłady ze środowiska pracy. Dominika stworzyła zespól pracowników z neuroróżnorodnościami, oparty na wzajemnej komunikacji, zaufaniu i akceptacji. Przybliżyła ona uczestniczkom spotkania portret osoby z neuroróżnorodnością, opierając się na obserwacjach swojego zespołu.
Katarzyna Tissler przedstawiła kwestię neuroróżnorodności w praktyce podczas pracy w środowisku stoczniowym. Katarzyna jest absolwentką Politechniki Gdańskiej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa. Projektuje konstrukcje stalowe w Remontowa Marine Design & Consulting, a także posiada doświadczenie w koordynowaniu projektów. W swojej wypowiedzi podkreśliła, że w branży stoczniowej często nie znamy psychologicznego portretu pracowników, ponieważ nikt otwarcie nie mówi o swojej neuroróżnorodności.
- Trudno mi jest czasem odróżnić neuroróżnorodność od przekonań, co ilustruje przykład stwierdzeń o rzekomej niższej wartości kobiet w branży morskiej. Nie zawsze jest jasne, czy takie przekonania wynikają z osobistych opinii, czy też są efektem niezdiagnozowanej neuroróżnorodności - podkreśla Katarzyna Tissler.
Anastazja Łuczak, oficer wachtowy na M/T ICARUS III, inspektorka techniczna w dziale armatorskim oraz praktyk morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, opisała neuroróżnorodność w praktyce oraz przytoczyła przykłady z pracy w środowisku statkowym. Podzieliła się trudnościami, jakie napotkała w swojej drodze do zostanie kadetem na statku.
- Aby pracować na statku, trzeba posiadać morskie świadectwo zdrowia, które dopuszcza do pracy osoby z ADHD i Aspergerem, jednak są też na statkach osoby niezdiagnozowane - wspomniała Anastazja Łuczak.
Women Can Sea to projekt stworzony dzięki współpracy Stowarzyszenia Kobiet Branży Morskiej INSPIRA oraz Inkubatora STARTER. Ma on na celu wspieranie i aktywizację kobiet w branży morskiej. Tworzy on otwartą przestrzeń, w której kobiety będą mogły się wzajemnie inspirować oraz dzielić zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Projekt nie ogranicza się tylko do osób czynnie pracujących w branży, jest on również otwarty na osoby studiujące na kierunkach morskich lub po prostu zainteresowane tematyką morza i chcące zgłębić zagadnienia z nią związane.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów