• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Navantia rozpoczyna budowę okrętów dla hiszpańskiej i marokańskiej marynarki wojennej

04.07.2023 15:40 Źródło: Navantia
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Navantia rozpoczyna budowę okrętów dla hiszpańskiej i marokańskiej marynarki wojennej

Partnerzy portalu

Navantia

Stocznie koncernu Navantia w Puerto Real i San Fernando rozpoczęły budowę okrętu do działań podwodnych (BAM-IS) dla Marynarki Wojennej Hiszpanii oraz okrętu patrolowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka.

W obu przypadkach odbyły się ceremonie cięcia blach. Na początku budowy zostały wycięte pierwsze płyty bloku pilotażowego w celu dostrojenia systemów produkcyjnych. Budowa tego bloku, który należy do maszynowni statku, pozwoli na uruchomienie i przetestowanie nowych cyfrowych narzędzi projektowania, kontroli i zarządzania wdrożonych w stoczni. Będzie to pierwszy okręt zbudowany w stoczni Puerto Real, który będzie korzystał z tych narzędzi. BAM-IS, który będzie nosił nazwę "Posejdon", będzie wyspecjalizowaną i wyposażoną platformą do ratownictwa i ratownictwa podwodnego, a także główną jednostką Marynarki Wojennej do wspierania operacji nurkowych, zastępując okręt ratowniczo-ratowniczy "Neptun". Nowa jednostka ma wejść do służby w 2026 roku. 


Budowa okrętu do działań podwodnych jest odpowiedzią na potrzebę związaną z zapewnieniem wsparcia i zagwarantowania bezpieczeństwa załogom okrętów podwodnych proj. S-80 cały okres ich eksploatacji. Jednostka ma wyraźnie modułowy charakter. Dzięki dużemu pokładowi roboczemu, o powierzchni ponad 400 m2, umożliwia instalację różnych systemów modułowych, które pozwolą na skonfigurowanie go do różnych profili misji, m.in. operacji nurkowych, ratownictwa podwodnego lub ratownictwa, ochrony podwodnego dziedzictwa kulturalnego itp. W tym celu ma posiadać również innowacyjną instalację napędową i elektryczną, opartą na technologiach prądu stałego, systemach magazynowania energii i pędnikach cykloidalnych, co ma zapewnić zdolność do utrzymywania bardzo dokładnego dynamicznego pozycjonowania nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych, zgodnie z najbardziej wymagającymi normami środowiskowymi. Ponadto, ta nowa jednostka dla Marynarki Wojennej będzie zdolna do pracy z NATO-wskim Systemem Ratownictwa Podwodnego (NATO Submarine Rescue System, NSRS). Wedle zamierzeń koncernu pozwoli to uzyskać po raz pierwszy dla okrętu Marynarki Wojennej Hiszpanii certyfikat "MOSHIP", aby działać jako "statek-matka" dla systemów ratownictwa podwodnego NATO. Zostanie również wyposażony w bezzałogowe pojazdy (ROV) zdolne do zdalnej eksploracji podwodnej i interwencji.

Podobna procedura I etapu budowy okrętu została przeprowadzona w warsztacie produkcyjnym stoczni San Fernando w celu zbudowania okrętu patrolowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Maroka. Budowa obejmuje również pakiet wsparcia techniczno-logistycznego (części zamienne, narzędzia i dokumentacja techniczna), w tym usługi szkolenia technicznego dla personelu floty, które będą prowadzone w Hiszpanii.

Okręt patrolowy (Offshore patrol vessel) jest rozwiązaniem gwarantującym długie okresy eksploatacji na morzu, przy bardzo niskich kosztach operacyjnych i długim cyklu życia. Aby to osiągnąć, projekt jego systemów ma na celu utrzymanie operacyjności, łatwości konserwacji i niezawodności przy zmniejszonej liczbie załogi. To wiąże się także z automatyzacją systemów. Jednostki określane w skrócie OPV są często porównywalne rozmiarami z mniejszymi korwetami (80-90 metrów długości) niemniej zwykle słabiej od nich uzbrojonymi, z racji na przeznaczenie głównie do działań patrolowych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.