• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Największy na świecie pływający terminal FSRU przybywa do Hongkongu

14.04.2023 15:06 Źródło: HK Electric
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Największy na świecie pływający terminal FSRU przybywa do Hongkongu

Partnerzy portalu

MOL

Największa na świecie pływająca jednostka magazynowania i regazyfikacji (FSRU) dotarła do portu w Hongkongu, aby obsłużyć pierwszy w mieście terminal importowy skroplonego gazu ziemnego (LNG), o czym poinformowały zaangażowane w to przedsięwzięcie CLP Power Hong Kong i Hong Kong Electric.

Statek przybył 13 kwietnia, a po odbyciu standardowych procedur kontroli i odprawy portowej przemieści się w przyszłym tygodniu do hongkońskiego terminalu LNG na wschód od Wysp Soko celem ostatecznego uruchomienia projektu, mającego wpływ na energetyczną przyszłość jednego z najważniejszych miast portowych tak Chin, jak i Azji.

Morski terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) jest budowany wspólnie przez CLP Power Hong Kong Limited (CLP Power) i The Hongkong Electric  (HK Electric) w celu wsparcia transformacji energetycznej metropolii. Przybyła jednostka morska przeznaczona do magazynowania i regazyfikacji (FSRU), który będzie wykorzystywana w przedsięwzięciu, przebywa obecnie na kotwicowisku South Cheung Chau.

Przybrzeżny terminal LNG, budowany przez CLP Power i HK Electric, jest pierwszym tego typu obiektem w Hongkongu i będzie obsługiwany przez Hong Kong LNG Terminal Limited, spółkę joint venture obu firm energetycznych. Budowa nabrzeża morskiego i dwóch podmorskich gazociągów terminalu została już zakończona. Projekt terminalu importowego o mocy 4 mln ton rocznie został opóźniony o ponad dwa lata, ponieważ pandemia COVID-19 spowolniła budowę. Aktualnie trwa odbiór urządzeń, a oddanie terminalu do użytku jest planowane na połowę 2023 roku. CLP Power w zeszłym miesiącu ogłosiło przetarg na zakup ładunku gazu uruchomieniowego dla terminalu z planowaną dostawą w maju br.

Statek o nazwie Bauhinia Spirit, jest największym na świecie przeznaczonym do działań związanych z FSRU. Ma długość wynoszącą 345 metrów i pojemności magazynowej LNG wynoszącej 263 tys. m3 LNG. Jego właścicielami są przedsiębiorstwa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i Vopak. Jednostka będzie zacumowana przy morskim terminalu LNG, dostarczającym gaz do dwóch miejsc docelowych w Hongkongu - elektrowni Black Point na Nowych Terytoriach i elektrowni Lamma na wyspie o tej samej nazwie. Zostanie tam wykorzystana do działań zgodnie z jej przeznaczeniem. Po uruchomieniu terminal LNG ma przyczynić się do dalszej poprawy stabilności dostaw gazu dla Hongkongu poprzez dywersyfikację źródeł dostaw, co pozwoli miastu na nabywanie surowca po konkurencyjnych cenach ze światowego rynku.

Jeszcze w 2019 roku MOL zawarł długoterminową umowę czarterową z Hong Kong LNG Terminal Ltd, aby dostarczyć jednostkę FSRU, obsługi i konserwacji infrastruktury nabrzeża, a także usług portowych dla tego, co będzie pierwszym terminalem odbiorczym LNG w Hongkongu. W tym celu jednostka MOL FSRU Challenger, zbudowana w 2017 roku przez południowokoreańską stocznię Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSM), została przemianowana na Bauhinia Spirit i poddana gruntownej modernizacji, zakończonej w grudniu ubr.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.