Największa na świecie pływająca jednostka magazynowania i regazyfikacji (FSRU) dotarła do portu w Hongkongu, aby obsłużyć pierwszy w mieście terminal importowy skroplonego gazu ziemnego (LNG), o czym poinformowały zaangażowane w to przedsięwzięcie CLP Power Hong Kong i Hong Kong Electric.
Statek przybył 13 kwietnia, a po odbyciu standardowych procedur kontroli i odprawy portowej przemieści się w przyszłym tygodniu do hongkońskiego terminalu LNG na wschód od Wysp Soko celem ostatecznego uruchomienia projektu, mającego wpływ na energetyczną przyszłość jednego z najważniejszych miast portowych tak Chin, jak i Azji.
Morski terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) jest budowany wspólnie przez CLP Power Hong Kong Limited (CLP Power) i The Hongkong Electric (HK Electric) w celu wsparcia transformacji energetycznej metropolii. Przybyła jednostka morska przeznaczona do magazynowania i regazyfikacji (FSRU), który będzie wykorzystywana w przedsięwzięciu, przebywa obecnie na kotwicowisku South Cheung Chau.
Przybrzeżny terminal LNG, budowany przez CLP Power i HK Electric, jest pierwszym tego typu obiektem w Hongkongu i będzie obsługiwany przez Hong Kong LNG Terminal Limited, spółkę joint venture obu firm energetycznych. Budowa nabrzeża morskiego i dwóch podmorskich gazociągów terminalu została już zakończona. Projekt terminalu importowego o mocy 4 mln ton rocznie został opóźniony o ponad dwa lata, ponieważ pandemia COVID-19 spowolniła budowę. Aktualnie trwa odbiór urządzeń, a oddanie terminalu do użytku jest planowane na połowę 2023 roku. CLP Power w zeszłym miesiącu ogłosiło przetarg na zakup ładunku gazu uruchomieniowego dla terminalu z planowaną dostawą w maju br.
Statek o nazwie Bauhinia Spirit, jest największym na świecie przeznaczonym do działań związanych z FSRU. Ma długość wynoszącą 345 metrów i pojemności magazynowej LNG wynoszącej 263 tys. m3 LNG. Jego właścicielami są przedsiębiorstwa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i Vopak. Jednostka będzie zacumowana przy morskim terminalu LNG, dostarczającym gaz do dwóch miejsc docelowych w Hongkongu - elektrowni Black Point na Nowych Terytoriach i elektrowni Lamma na wyspie o tej samej nazwie. Zostanie tam wykorzystana do działań zgodnie z jej przeznaczeniem. Po uruchomieniu terminal LNG ma przyczynić się do dalszej poprawy stabilności dostaw gazu dla Hongkongu poprzez dywersyfikację źródeł dostaw, co pozwoli miastu na nabywanie surowca po konkurencyjnych cenach ze światowego rynku.
Jeszcze w 2019 roku MOL zawarł długoterminową umowę czarterową z Hong
Kong LNG Terminal Ltd, aby
dostarczyć jednostkę FSRU, obsługi i konserwacji infrastruktury
nabrzeża, a także usług portowych dla tego, co będzie pierwszym
terminalem odbiorczym LNG w Hongkongu. W tym celu jednostka MOL FSRU
Challenger, zbudowana w 2017 roku przez południowokoreańską stocznię
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSM), została
przemianowana na Bauhinia Spirit i poddana gruntownej modernizacji, zakończonej w grudniu ubr.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął