• <
bulk_cargo_port_szczecin

Morawiecki w Gdańsku: zapowiedź wzrostu nakładów na Marynarkę Wojenną, podkreślenie rozwoju portów i stoczni [WIDEO]

jm

22.11.2021 14:15
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Morawiecki w Gdańsku: zapowiedź wzrostu nakładów na Marynarkę Wojenną, podkreślenie rozwoju portów i stoczni [WIDEO]

Partnerzy portalu

Morawiecki w Gdańsku: zapowiedź wzrostu nakładów na Marynarkę Wojenną, podkreślenie rozwoju portów i stoczni [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Jerzy Czuczman

22 listopada odbył się XII Konwent Morski, w którym wziął premier Mateusz Morawiecki. Obrady miały miejsce na Politechnice Gdańskiej. Premier wizytował także stocznie grupy Remontowa Holding i niszczyciel min ORP Albatros.

Morawiecki podkreślił podczas wystąpienia, że przemysł morski jest źródłem innowacji i nowoczesnych technologii.

– Dokonaliśmy zwrotu inwestycyjnego ku morzu. Niech dowodem na to będą nasze wielkie inwestycje morskie: port gdański – potężna inwestycja także z udziałem kapitału polskiego, port w Gdyni, ale także zewnętrzny terminal kontenerowy, który ma być budowany w Świnoujściu, pogłębienie toru wodnego do Szczecina, czy Mierzeja Wiślana, która była symbolem polskiego imposybilizmu – powiedział Mateusz Morawiecki. – Dziś jesteśmy świadkami fenomenalnego rozwoju handlu morskiego, oczywiście nieco zakłóconego przez tę ogólnoświatową tragedię, jaką była i jest pandemia koronawirusa – dodał.

Zaznaczył, że byli jednak ludzie - stoczniowcy, politycy, którzy wierzyli w przemysł morski. "Dziś, ostatnie lata znaczą drogę dynamicznego rozwoju zarówno polskich portów, gdzie jak na Bałtyku łączny przeładunek to 450 mln ton, a polskie porty, to już ponad 100 mln ton" - podkreślił.

– Tak jak człowiek od wieków walczy z morzem, tak nasz przemysł stoczniowy, okrętowy, portowy, walczył po 1989 roku z nie zawsze przemyślaną transformacją o przetrwanie. Stoczniowcy, portowcy z całego polskiego wybrzeża doskonale wiedzą, o czym mówię. Doskonale wiedzą, jaka wartość wtedy została zagubiona, roztrwoniona - mówił Morawiecki.

Kiedy budowa promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej?

– To co usłyszałem napawa mnie też optymizmem, że można zbudować prom szybciej tam, gdzie skoncentrowane są kompetencje, umiejętności. Nie przesądzając oczywiście niczego jestem pełen optymizmu, że w polskich stoczniach będą mogły być budowane promy – powiedział.

Dodał, że finansowanie na budowę tych promów "zostało już zaalokowane".

– To jest finansowanie w kwocie mniej więcej ok. 1 mld zł. Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy na realizację tego projektu inwestycyjnego wiedzą, że nie było to łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je. Od tego zaczyna się każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża. Jestem przekonany, że ta również rozpocznie się wkrótce i zakończy się sukcesem – powiedział.

Mateusz Morawiecki podkreślił, że "można było rozsprzedać cały park maszynowy i cały park technologiczny w Stoczni Szczecińskiej, to jest to, co zrobiła PO, z nabrzeża portowego zrobili największy parking w tej części Europy". "A można z mozołem - jak to robi minister Gróbarczyk (Marek Gróbarczyk - PAP) odbudowywać kompetencje, tworzyć portfel zamówień i odbudowywać potęgę bałtycką, potęgę polskiego przemysłu portowego i przemysłu stoczniowego" - podkreślił.

Inwestycje w Marynarkę Wojenną

Szef rządu powiedział także, że w trudnym czasie rosną inwestycje w politykę obronną, w tym Marynarkę Wojenną. Dodał również, że będą one rosły.

– To nowoczesne rozwiązania polskich stoczni, takie chociażby jak wykrywacz min Albatros, ale także Miecznik. I to są programy, które będziemy rozwijali – mówił premier.

W trakcie XII Konwentu Morskiego przedstawiciele kilka uczelni z województw pomorskiego i zachodniopomorskiego podpisało porozumienie intencyjne ws. podjęcia współpracy naukowej na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Mówiąc o inwestycjach w offshore, premier wskazał, że to nowy dział przemysłu, "który rodzi się na naszych oczach, który jest ważny dla całej energetyki, ale jest także ważny dla polskiego przemysłu, w szczególności przemysłu morskiego". Zaznaczył, że we współpracy z polską nauką i polskimi przedsiębiorcami "będziemy budować jak najwięcej tego, co nazywa się local contentem, czyli zawartością polskiej gospodarki w polskiej gospodarce".

– Sytuacja, z którą mamy do czynienia, jest spektakularna, przede wszystkim pod kątem prac związanych z rozwojem gospodarki offshorowej – mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Przypomniał, że według planów rządowych, do 2026 r. ok. 6 gigawatów energii elektrycznej ma trafić do sieci w wyniku realizacji I etapu offshoru. – Tutaj przede wszystkim liczymy na operatorów, deweloperów Skarbu Państwa, a więc PGE oraz Orlen, które bardzo intensywnie przygotowują się do realizacji tego zadania – wyjaśnił.

200 mld na offshore

Gróbarczyk przekazał także, że środki, jakie przeznaczone zostały na offshore, mogą sięgnąć 200 miliardów złotych. 

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podziękował natomiast premierowi Morawieckiemu za decyzję o przekazaniu miliarda złotych na zbudowanie w polskich stoczniach czterech jednostek typu ro-pax. Witkowski podkreślił, że za te pieniądze można było wybudować promy w Chinach, ale zostaną one wydane w Polsce na rzecz polskich armatorów i polskich stoczni. Marek Gróbarczyk dodał z kolei, że nie jest to pomoc publiczna, a dopuszczana przepisami unijnymi pożyczka.

List do uczestników Konwentu Morskiego skierował prezydent Andrzej Duda. "Nie ulega wątpliwości, że dywersyfikacja źródeł energii należy do najważniejszych i najtrudniejszych zadań stojących przed Polską oraz pozostałymi krajami naszego regionu" – podkreślił. "W Polsce powojennej gospodarka morska była prowadzona w warunkach braku pełnej suwerenności, w sposób uwzględniający interesy Związku Sowieckiego i bloku wschodniego.

Niestety także po roku 1989 w tym ważnym obszarze, także w dziedzinie bezpieczeństwa wybrzeża i morskiej granicy RP, doszło do istotnych zaniedbań. Przezwyciężenie narosłych w ten sposób problemów wymaga nie tylko determinacji oraz politycznej stabilności niezbędnej do przeprowadzenia wieloletnich programów naprawczych. W pierwszym rzędzie potrzebne są pogłębione analizy ekonomiczne, prace koncepcyjne w zakresie nauk o morzu oraz trafne rozpoznanie zmieniających się warunków geopolitycznych" – napisał prezydent.

Po zakończeniu obrad Konwentu Morskiego, premier Morawiecki pojechał do stoczni grupy Remontowa Holding w Gdańsku. Szef rządu wyraził zadowolenie, że w Polsce budowane są różne statki i okręty. 

– To naprawdę wielka radość, że odbudowujemy te kompetencje, które powodują, że możemy tak mocno korzystać z morza, z Bałtyku, handlu międzynarodowego – stwierdził. Przypomniał także, że jeden z portów morskich będzie pełnił rolę portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych: – Wielkie inwestycje w morską energetykę wiatrową też będą czerpały korzyści z polskich portów. Polskie porty będą się rozwijać dzięki morskiej energetyce wiatrowej; polski przemysł będzie się rozwijał dzięki temu.

Źródło: PAP, jm

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.