• <

ORP Albatros rozpocznie służbę w listopadzie

jm

10.09.2021 13:55 Źródło: własne

Partnerzy portalu

ORP Albatros rozpocznie służbę w listopadzie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Tomasz Grotnik, mon.gov.pl / Wikipedia

ORP Albatros zostanie przekazany do służby Marynarki Wojennej pod koniec listopada – zapewnił Dariusz Jaguszewski, członek zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA realizującej projekt "Kormoran II", podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Jaguszewski zaznaczył, że prace związane z budową okrętów typu "Kormoran II" zbliżają się ku końcowi.

ORP Albatros to drugi z trzech niszczycieli min budowanych dla Marynarki Wojennej przez konsorcjum złożone ze stoczni Remontowa Shipbuilding, Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morksiej i Stoczni Marynarki Wojennej. Okręt został zwodowany w 2019 roku. Od tego czasu trwało jego wyposażanie i próby. Dariusz Jaguszewski ze stoczni Remontowa Shipbuilding powiedział, że prace nad okrętem są już na ukończeniu.

– W przypadku ORP Albatros przeprowadziliśmy próby w morzu, teraz prowadzone są przygotowania do prób zdawczo-odbiorczych. Proces jest skomplikowany – wynika to ze specyfiki okrętu i jego specjalistycznego wyposażenia, ale przebiega zgodnie z harmonogramem, który przewiduje, że okręt zostanie przekazany zamawiającemu pod koniec listopada – powiedział Jaguszewski cytowany przez PAP.

Trzecim z serii okrętów „Kormoran II” jest ORP Mewa. Jest on w trakcie testów na uwięzi. Jaguszewski potwierdził planowaną datę dostawy – koniec pierwszego kwartału przyszłego roku.

Dariusz Jaguszewski przyznał, że proces wyposażania okrętu był utrudniony ze względu na perturbacje w łańcuchach dostaw. – Mimo to udało się odrobić straty i zorganizować prace w taki sposób, aby stocznia cały czas pracowała. Wprowadziliśmy procedury, które doprowadziły do tego, że armatorzy, dostawcy urządzeń i serwisanci przyjeżdżali do stoczni i bez obaw działali, bo wiedzieli, że wszystko to, co jest ważne dla ich bezpieczeństwa, zdrowia i życia, jest dla nich zapewnione – zaznaczył.

W czerwcu stocznia Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum, którego celem jest realizacja projektu Miecznik. Program zakłada pozyskanie dla Marynarki Wojennej trzech fregat. Wielozadaniowe jednostki tej klasy mają zabezpieczać szlaki żeglugowe, zapewnić bezpieczeństwo i potencjał odstraszania, a także wzmocnić międzynarodową pozycję Polski np. przez udział w działaniach stałych zespołów morskich NATO. Zakup okrętów w programie Miecznik został zapisany w planie modernizacji wojska do roku 2035.

Jaguszewski przypomniał, że do końca listopada 2021 r. konsorcjum ma przygotować ocenę trzech projektów koncepcyjnych fregaty, a na początku roku 2022 ma zostać wybrana koncepcja uznana za najlepszą pod względem wymagań wojska i kosztów. Pierwszy okręt ma zostać przekazany do czerwca 2028 r., a kolejne dwa nie później niż w trzecim kwartale 2034 r. – Działamy w ramach tego harmonogramu. W drugim etapie programu Miecznik dojdzie do podziału zadań pomiędzy stoczniami, które są członkami konsorcjum – zaznaczył.

Jaguszewski zwrócił uwagę, że ważne jest, aby zadbać o local content, co wiąże się z udziałem jak największej liczby polskich firm w zakresie dostaw i w procesie produkcji fregat. – To na pewno będzie duże wyzwanie wynikające z trudniejszej sytuacji niż w przypadku niszczyciela min, kiedy w całej szerokiej gamie dostawców urządzeń i systemów mieliśmy zdecydowanie większą dowolność. Nasz rozwój i innych polskich firm jest możliwy tylko wtedy, kiedy stawiamy sobie coraz ambitniejsze zadania – podkreślił Jaguszewski.

– Projekt Miecznik jest dużą szansą na rozwój potencjału polskiego przemysłu stoczniowego. Jestem przekonany, że wiele polskich firm będzie w stanie dostarczać produkty, które niczym nie ustępują znanym światowym markom. Powinniśmy o to walczyć, aby w Polsce następował rozwój technologii, abyśmy stali się nie tylko wykonawcami prostych prac, ale również autorami skomplikowanych rozwiązań technicznych. To jest tak naprawdę szansa rozwoju nie tylko tych firm, ale całej gałęzi gospodarki państwa – ocenił.

Remontowa Shipbuilding równolegle upatruje szans rozwojowych w projektach cywilnych, szczególnie związanych z budowę jednostek dla przemysłu offshore wind i dekarbonizacją systemów napędowych statków. – Współpracujemy z klientami na całym świecie w zakresie tematów wind offshore i nowych innowacyjnych napędów. Mamy dużo ciekawych ofert złożonych dla krajów europejskich. Mocno działamy w takich tematach, które mogą być dla nas szansą rozwoju, jak statki do serwisowania elektrowni wiatrowych. Chcemy też realizować ambitne projekty z zaawansowanymi technologiami m.in. wykorzystaniem napędów wodorowych – powiedział.

Źródło: PAP

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.