15 maja w Szczecinie odbyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich państw członkowskich Unii Europejskiej i państw EFTA, zorganizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. W wydarzeniu uczestniczył m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, odpowiedzialny za gospodarkę morską.
Spotkanie było wydarzeniem towarzyszącym 11. Międzynarodowemu Kongresowi Morskiemu – jednej z najważniejszych konferencji branżowych w Polsce, gromadzącej ekspertów, przedsiębiorców i przedstawicieli administracji związanych z gospodarką morską.
Gospodarzami spotkania ministrów UE ds. gospodarki morskiej byli minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister Arkadiusz Marchewka.
– Spotykamy się dzisiaj w miejscu szczególnym. Szczecin to nie tylko ośrodek przemysłowy i miasto portowe o bogatej historii, ale również ze względu na swoje położenie geograficzne to brama na świat. Jest częścią bazowej transeuropejskiej sieci TEN-T, sieci głównych połączeń transportowych w Unii Europejskiej. To właśnie tu realizuje się jedna z najważniejszych obecnie inwestycji morskich w kraju, czyli budowa głębokowodnego terminala kontenerowego, który będzie mógł przyjąć największe kontenerowce świata, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak podkreślił minister Klimczak w wystąpieniu otwierającym spotkanie, głębokowodny terminal kontenerowy będzie mógł przyjąć największe kontenerowce: do Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście będą mogły zawijać jednocześnie dwa kontenerowce o długości do 400 m oraz jeden 200 metrowy, które będą mogły być rozładowywane w tym samym czasie. Dodatkowo możliwe będzie również wykorzystanie terminalu jako wzmocnienia systemu obronnego państwa. ,,Bezpieczeństwo Europo!'' - głosi hasło przewodnie prezydencji i traktujemy je jako zobowiązanie – podkreślił minister Dariusz Klimczak.
Dodał również, że powodzenie projektów morskich w poszczególnych krajach europejskich stanowi warunek zapewnienia skutecznej obronności całej Europy.
– Morze i transport morski jest tematem wspólnym dla wszystkich Europejczyków. Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej, która zapewnia bezpieczeństwo gospodarcze, żywnościowe, militarne i energetyczne. Ambitne cele, które stawia przed nami świat zarówno w aspekcie obronności, jak i gospodarczym będziemy konsekwentnie realizować w najbliższych latach – mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W debacie „Nowa polityka przemysłowa Unii Europejskiej w sektorze gospodarki morskiej" z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz organizacji branżowych omówiono bieżący stan działalności europejskich przedsiębiorstw morskich na globalnym rynku. Zastanawiano się, jakie kluczowe komponenty powinny zostać włączone do strategii morskiej UE, aby skutecznie zwiększyć ich konkurencyjność, autonomię i bezpieczeństwo, jednocześnie przyciągając wykwalifikowaną kadrę do klastra morskiego, w celu ochrony europejskiej wiedzy specjalistycznej i krytycznych zdolności przemysłowych w tym obszarze.
Podczas obrad na sesji przeznaczonej dla przedstawicieli rządów rozmawiano o politycznych aspektach przyszłej Morskiej Strategii Przemysłowej UE, w tym przyszłych kierunkach działań i współpracy na szczeblu europejskim.
– Przemysł morski to fundament strategicznej autonomii, odporności i bezpieczeństwa Europy. Potrzebujemy europejskiej strategii przemysłowej, która realnie wzmocni konkurencyjność i pozwoli nam konkurować z globalnymi liderami – podkreślił wiceminister Marchewka.
Efektem obrad jest tzw. „Deklaracja szczecińska” – dokument, który został przekazany przedstawicielce Komisji Europejskiej, Fotini Ioannidou z DG MOVE.
Deklaracja zawiera apel o pilne opracowanie unijnej Strategii Przemysłu Morskiego. Jak podkreślają uczestnicy spotkania, celem strategii ma być wzmocnienie globalnej konkurencyjności europejskiego sektora morskiego w obliczu rosnących wyzwań rynkowych i technologicznych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął