Międzynarodowy zespół badaczy rozpoczął we wtorek podróż na dno Bałtyku, by badać wrak promu Estonia, którego zatonięcie w 1994 r. - jedna z najtragiczniejszych katastrof morskich XX wieku - pochłonęło 852 ofiary.
Statek badawczy Viking Reach wypłynął we wtorek ze szwedzkiego portu w Karlskronie. Zespół m rozpocząć prace na wraku promu w środę. Wyprawa jest współorganizowana przez instytucje estońskie, szwedzkie, fińskie i norweskie.
Naukowcy planują pozyskać kilka próbek z wraku, w tym z uszkodzonej prawej burty promu i powierzchni kadłuba. Chcą też sfilmować pokład samochodowy Estonii, a także wydobyć rampę dziobową i fragmenty poszycia kadłuba .
Badania będą prowadzone przy użyciu łodzi podwodnych, bez wchodzenia nurków do wnętrza wraku.
Nowe dochodzenie w sprawie przyczyn katastrofy wszczęto po emisji w 2020 roku filmu dokumentalnego , którego twórcy, dwaj Szwedzi, ujawnili nieznane wcześniej poważne uszkodzenia wraku po prawej stronie burty. Śledczy w 2021 roku przeprowadzili pierwsze od lat nurkowania w miejscu spoczynku wraku na dnie Morza Bałtyckiego w pobliżu fińskiej wyspy Utoe.
Do katastrofy doszło 28 września 1994 roku na Bałtyku, między godziną 00:55 a 1:50, podczas rejsu z Tallina do Sztokholmu. Na pokładzie znajdowało się 989 pasażerów i członków załogi.
Z Tallina Jakub Bawołek
jbw/ jm/
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów