W trakcie wczorajszej wizyty w nadbałtyckim Stralsundzie w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, kanclerz Niemiec Angela Merkel potwierdziła wolę kierowanego przez nią rządu, by budowa gazociągu Nord Stream 2 na dnie Bałtyku z Rosji do Niemiec została wznowiona i ukończona.
Po raz pierwszy od czasu wybuchu pandemii koronawirusa Merkel odwiedziła swój obejmujący Stralsund okręg wyborczy. Komentując tam wysłany na początku sierpnia przez trzech amerykańskich senatorów list z groźbą nałożenia sankcji USA na zarząd i właścicieli zaangażowanego w budowę Nord Stream 2 portu Sassnitz-Mukran na wyspie Rugia, oświadczyła: "Uważamy także te eksterytorialne, a zatem wykraczające poza obszar Stanów Zjednoczonych sankcje, za niezgodne z prawem".
Położony na stałym lądzie Stralsund jest siedzibą władz powiatu Pomorze Przednie-Rugia.
W związku z listem amerykańskich senatorów agencja dpa podała, że w porcie Sassnitz-Mukran znajduje się rosyjski statek Akademik Czerski, który z drugą rosyjską jednostką ma dokończyć układanie na dnie Bałtyku rur gazociągu Nord Stream 2. Rury te zmagazynowane są również w Sassnitz-Mukran, gdzie w zamkniętych już zakładach otoczono je warstwą betonu.
Pod koniec 2019 roku prezydent USA Donald Trump zalegalizował karanie sankcjami firm uczestniczących w budowie Nord Stream 2. W efekcie z przedsięwzięcia tego wycofała się szwajcarska firma Allseas wraz ze swymi dwoma statkami do układania rur na dnie morskim.
Gazociąg Nord Stream 2 jest gotowy w 94 proc., ale od grudnia ubiegłego roku nie prowadzi się przy nim żadnych prac. Z łącznie 2460 km tworzących go rur trzeba ułożyć jeszcze 150 km - 120 km na akwenach duńskich i 30 km na niemieckich. Zadanie to mają teraz wykonać dwa statki rosyjskie.
Nord Stream 2 traktowany jest w Stanach Zjednoczonych jako zagrożenie dla ich bezpieczeństwa narodowego oraz dla bezpieczeństwa energetycznego sprzymierzonych z nimi państw europejskich. Trump ma w tej kwestii ponadpartyjne poparcie obu izb Kongresu. (PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów