Ukraińscy marynarze byli częścią procederu szmuglowania nielegalnych imigrantów na statkach do krajów Unii Europejskiej. O wykryciu międzynarodowej grupy przestępczej zajmującej się ich werbowaniem poinformowała Służba Bezpieczeństwa Ukrainy.
Ukraińskie służby wpadły na ślad międzynarodowej grupy przestępczej na południu kraju, w obwodzie mikołajowskim. Za zorganizowanie całego procederu mieli wspólnie odpowiadać obywatel Ukrainy i obywatel Turcji.
Werbowano przede wszystkim mieszkańców południowych regionów Ukrainy, którzy mieli problemy z dokumentami dotyczącymi zawodu marynarza. Obiecywano im dobrze płatną pracę na statkach dalekodystansowych. Wypłacano im po 3 tys. dolarów zaliczki.
Później okazywało się, że miejscem pracy marynarzy były statki, które przewoziły nielegalnych imigrantów z Azji Środkowej do UE.
"Za takie przestępstwa w krajach UE przewidziano karę do 20 lat pozbawienia wolności. I część ukraińskich marynarzy zamiast wielkich zarobków otrzymała wielkie kary więzienia" – pisze SBU. Według niej w UE do więzienia trafiło co najmniej pięć osób.
Według śledczych grupa werbująca marynarzy składała się z co najmniej sześciu osób. Za jedną zwerbowaną osobę organizator procederu na Ukrainie otrzymywał od swojego partnera 7 tys. dol., w tym 3 tys. przeznaczano na zaliczkę.
SBU zatrzymało jednego z organizatorów procederu i jego współpracownika. Poinformowano ich o możliwości popełnienia przestępstwa przewidzianego przez artykuł dotyczący handlu ludźmi. Dwie "zwerbowane" osoby funkcjonariusze powstrzymali przed wylotem za granicę na lotnisku.
Źródło: PAP
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów