Przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie na koniec 2023 r. przekroczą 36 mln ton - poinformowała pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska - Trzeciakowska. Po trzech kwartałach tego roku wyniosły one 27,4 mln ton.
"Naftoport należący do PERN-u pracuje pełną mocą zapewniając Polsce bezpieczeństwo paliwowe i pełną dywersyfikację kierunków dostaw. Po 3 kwartałach 2023 to ponad 340 zbiornikowców i 27,4 mln ton ropy naftowej i paliw - przeszło 2 mln ton więcej niż w całym – dotąd rekordowym 2022" - poinformowała w środę na platformie X dawniej Twitter pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska - Trzeciakowska.
Dodała, że prognozy na koniec roku "przekraczają 36 mln ton (versus 12-14 mln ton jeszcze 5 lat temu)".
Głównym odbiorcą ropy naftowej w Polsce jest Orlen. Koncern podaje, że w ramach strategii dywersyfikacji buduje swój portfel importowy w oparciu o dostawy ropy naftowej pochodzącej z Morza Północnego, Afryki Zachodniej, basenu Morza Śródziemnego a także Zatoki Perskiej i Meksykańskiej. Zaznaczono, że kluczowym partnerem koncernu jest obecnie Saudi Aramco, największy producent ropy naftowej na świecie. "W 2022 r. ORLEN i Saudi Aramco podpisały strategiczne porozumienie o współpracy, które m.in. zapewnia polskiej spółce dostawy ropy naftowej w ilości wystarczającej, aby pokryć ok. 45 proc. łącznego zapotrzebowania wszystkich rafinerii Orlenu" - podała spółka.
autorka: Anna Bytniewska
ab/ drag/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland