Analizy branży żeglugowej ostrzegają, że pomimo niedawnej obietnicy złożonej przez Huti o zaprzestaniu ataków na nieizraelskie statki handlowe po zawarciu przez Izrael i Hamas porozumienia o zawieszeniu broni z 19 stycznia, nie należy spodziewać się natychmiastowego powrotu do tranzytu przez Kanał Sueski.
Od listopada 2023 r. jemeńscy bojownicy Huti doprowadzili do ponad 100 ataków na statki, zatopienia dwóch statków, śmierci czterech marynarzy i trwającej sytuacji przetrzymywania 25 członków załogi statku transportowego Galaxy Leader.
W najnowszej analizie Drewry szacuje się, że przewoźnicy prawdopodobnie będą potrzebować miesięcy, a nie tygodni, aby wznowić normalne operacje w Kanale Sueskim, co wymaga absolutnej pewności, że zagrożenie zostało wyeliminowane.
Kryzys na Morzu Czerwonym przyniósł przewoźnikom korzyści finansowe. Niezbędne przekierowanie pochłonęło około 9% efektywnej przepustowości, przyczyniając się do wysokich kwartalnych zysków. Jednak powrót do operacji w Kanale Sueskim zmusiłby przewoźników do zmierzenia się z podstawowymi problemami rynku związanymi z nadwyżką przepustowości.
Do niepewności w branży morskiej przyczynia się powrót Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA. Oczekuje się, że Trump wyda setki dekretów wykonawczych w pierwszym tygodniu, w tym potencjalnie znaczące zmiany taryf handlowych. Drewry przewiduje, że następne tygodnie i miesiące w dużym stopniu zadecydują o tym, jak niestabilny będzie rok 2025.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął