Norweska spółka Kongsberg poinformowała o planie wydzielenia Kongsberg Maritime jako samodzielnej spółki notowanej na giełdzie w Oslo. Firma chce też skupić się na segmencie obronnym, spodziewając się wzrostu globalnych inwestycji w tym sektorze.
Ogłoszenie Kongsberg nie jest zaskoczeniem. W komunikacie dla inwestorów, poza informacjami o dobrych wynikach finansowych, zaznaczono, że firma chce w większej mierze skupić się na sektorze obronności, a tematy morskie, obsługiwane przez Kongsberg Maritime, zostaną wydzielone do osobnej spółki giełdowej.
W uzasadnieniu spółka wskazała na pełną napięć sytuację geopolityczną i argumentowała, że ma to odzwierciedlenie w jej działalności – głównym motorem napędowym w ostatnim kwartale stła się dział Defence & Aerospace. Odnotowane zostało duże zainteresowanie oferowanymi przez Kongsberg stanowiskami uzbrojenia. Tymczasem dział Maritime zaliczył niewielki – jednoprocentowy – spadek przychodów. Dokonano jednak korekty o pojedyncze operacje jeszcze z 2024 roku i wynik finalny wyniósł +2%. Przychody operacyjne w tym samym okresie wzrosły o 9 procent. W sektorze tym klienci interesowali się zintegrowanymi dostawami jednostek i kontraktami podwodnymi. Jednocześnie morska część biznesu ma mieć rekordowy portfel zamówień, co przy wyspecjalizowanej działalności każe kierownictwu podjąć decyzję o wydzieleniu osobnej spółki pod niezależnym zarządem. Proces ma zakończyć się w drugim kwartale 2026 roku.
Prezesem nowej spółki zostanie Lisa Edvardsen Haugan, dowodząca dotychczas działem Kongsberg Maritime.
– Jestem dumna, widząc, że droga, którą przebyło Kongsberg Maritime, doprowadziła nas do punktu, w którym jesteśmy gotowi stanąć na własnych nogach i kontynuować wzrost w kolejnych latach. Globalnie branża morska wchodzi w nową erę rozwoju, a my jesteśmy wyjątkowo dobrze przygotowani, by uczestniczyć w nadchodzącym tworzeniu wartości — powiedziała Haugan w oświadczeniu.
Osobną spółką ma być też firma połączona z działów Kongsberg Defence & Aerospace oraz Kongsberg Discovery.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek