Norweski Kongsberg Maritime podpisał kontrakt z China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) na dostawę układu napędowego i manewrowego dla dwóch nowych statków pasażerskich typu RoPax zamówionych przez fińską firmę promową Finnlines.
Budowane w Weihai statki mają zostać dostarczone do 2023 r. Kontrakt o wartości ponad 12 mln EUR (około 14 mln USD) obejmie instalację systemu Kongsberg w tzw. Superstar RoPaxes Finnlines.
Statki zostaną zbudowane w najwyższej szwedzko-fińskiej klasie lodowej (1A Super), z dwuwałowym układem napędowym liniowym napędzanym czterema silnikami głównymi.
Kongsberg Maritime zaproponował system, dzięki któremu statki będą mogły pracować na dwóch profilach wydajności / prędkości - 16 węzłów przy dwóch pracujących silnikach lub 19 węzłów przy czterech pracujących silnikach. Jest to możliwe dzięki dwubiegowej skrzyni biegów, która zapewnia wzrost wydajności napędu o około 3% w porównaniu ze skrzynią jednobiegową.
- Rozumiemy warunki, w jakich będą działać statki klienta, i opracowaliśmy strategie poprawy efektywności energetycznej, oszczędzając w ten sposób paliwo i redukując emisje. Nasz pakiet napędowy klasy lodowej 1A umożliwi statkom efektywną pracę w warunkach arktycznych, radząc sobie z pływającym lodem i ekstremalnym zimnem - powiedział Yaling Liu, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Kongsberg Maritime.
Efektywność jest dodatkowo zwiększana dzięki zastosowaniu sterowalnych śrub napędowych firmy (CPP). Dzięki zintegrowaniu śruby napędowej i steru w jednym systemie osiągi hydrodynamiczne są zoptymalizowane, ciąg zwiększa się, a opór zmniejsza się, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia emisji. Według Kongsberga, w połączeniu z „skręconą” konstrukcją steru, która dodatkowo poprawia manewrowość, można oczekiwać, że statki dwuślimakowe osiągną przyrost wydajności do 6%.
Każda z dwóch jednostek o długości 230 metrów będzie mogła pomieścić 1212 pasażerów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów