Zgodnie z najnowszym raportem Global Port Tracker, import w głównych portach kontenerowych w Stanach Zjednoczonych osiągnął rekordowy poziom tego lata, gdy sprzedaż detaliczna odbiła się od pandemii, a kupcy uzupełnili zapasy wcześniej na okres świąteczny.
- Po pobycie w domu tej wiosny konsumenci znów kupują, a łańcuchy dostaw detalicznych pracują w godzinach nadliczbowych, aby nadążyć za popytem - powiedział Jonathan Gold, wiceprezes NRF ds. łańcucha dostaw i polityki celnej.
- Nic w tym roku nie jest przewidywalne, ale sprzedawcy detaliczni dbają o to, by ich półki i magazyny były dobrze zaopatrzone na święta. Robią też zapasy wcześniej niż zwykle, ponieważ wiedzą, że wielu konsumentów będzie robić zakupy na początku tego roku, aby uniknąć tłumów i opóźnień w dostawach. Jakieś świąteczne gadżety, które normalnie nie dotarłyby przed Halloween – dodał.
Porty w USA objęte programem Global Port Tracker obsłużyły w sierpniu 2,1 miliona TEU. To o 9,7 procent więcej niż w lipcu i 8 procent rok do roku. Była to największa liczba kontenerów zaimportowanych w ciągu jednego miesiąca, odkąd NRF zaczęło śledzić import w 2002 roku, pokonując 2,04 miliona TEU w październiku 2018 roku, przed planowaną podwyżką taryf.
Wrzesień oszacowano na 2,08 mln TEU, co oznacza wzrost o 10,9 procent rok do roku. Według NRF faktyczna suma za wrzesień będzie znana dopiero w przyszłym miesiącu, ale może stać się drugim co do wielkości miesiącem w historii. Z drugiej strony prognoza na październik wynosi 1,86 mln TEU, co oznacza spadek o 1,1 proc.
Dodatkowo prognozuje się, że listopad wyniesie 1,61 mln TEU, co oznacza spadek o 5,1 proc., a grudzień ustali się na poziomie 1,53 mln TEU, co oznacza spadek o 11,2 proc.
Założyciel Hackett Associates, Ben Hackett, powiedział, że letni wzrost importu odzwierciedla sprzedaż detaliczną, która od czerwca odnotowuje wzrost rok do roku każdego miesiąca, w tym 2,6 procent w sierpniu.
- Gospodarka USA bije prognozy, zwiększając konsumpcję, a import ustanawia nowe rekordy - powiedział Hackett. - Sprzedaż detaliczna to duża część wydatków konsumenckich, więc można by się spodziewać wzrostu, gdy gospodarka się poprawi, a konsumenci będą pewni siebie. Jednak niecałe sześć miesięcy po największych spadkach odnotowanych tej wiosny sprzedaż detaliczna wróciła do poziomu sprzed kryzysu.
Raport zawiera dane historyczne i prognozy dla portów USA w Los Angeles / Long Beach, Oakland, Seattle i Tacoma na zachodnim wybrzeżu; Nowy Jork / New Jersey, Port Wirginii, Charleston, Savannah, Port Everglades, Miami i Jacksonville na wschodnim wybrzeżu oraz Houston nad Zatoką Meksykańską.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?