W Terminalu T3 gdańskiego Baltic Hub trwają finalne prace przy przygotowaniu nowoczesnych suwnic STS. Za kompleksową realizację operacji — od rozładunku konstrukcji, przez ich montaż, aż po pełne wyposażenie na nabrzeżu — odpowiada Morska Agencja Gdynia.
Nowe suwnice STS na T3 są jednymi z najwyższych i najbardziej zaawansowanych w Europie. Mają 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), wysięg na 74 metry (26 rzędów kontenerów szerokości) i mogą podnieść kontener o wadze do 65 ton na wysokość 55 metrów. Obecnie kończy się montaż trzech ostatnich suwnic. Finał całej operacji przewidziany jest na czerwiec 2025 roku.
Na T3 pracować będą również zautomatyzowane suwnice aRMG, montowane na szynach. Łącznie będzie ich 20. Będą one obsługiwać place składowe na terminalu. Baltic Hub podaje, że zastosowanie tych maszyn pozwoli na optymalizację obsługi kontenerów i poprawienie bezpieczeństwa operacyjnego na placach. Suwnice te mają też być bardziej wydajne i bezpieczniejsze, są obsługiwane zdalnie z budynku administracyjnego, bez potrzeby wychodzenia na plac przez operatora. Zasilane są energią elektryczną, a Baltic Hub kupuje energię z odnawialnych źródeł
– Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej – powiedział Jan Van Mossevelde, Dyrektor Generalny Baltic Hub cytowany w oficjalnym komunikacie.
Terminal T3 zwiększy przepustowość i tak już największego terminalu kontenerowego na Bałtyku o kolejnych 1,5 mln TEU. Zostanie oficjalnie uruchomiony w połowie roku, zaś ostatnie prace mają zostać zakończone pod koniec 2025. Powiększy on powierzchnię Baltic Hubu o 36 hektarów. Dysponować będzie nabrzeżem o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, pozwalającym na obsługę największych kontenerowców na świecie.
– Rozbudowa Baltic Hub to duża inwestycja w przyszłość globalnej logistyki. Do końca 2025 r. będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, że Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych – mówi Jan Van Mossevelde.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął