Prace nad rozbudową portu w Pucku wchodzą w decydującą fazę. Wykonano już pierwszy etap platformy roboczej, dzięki której możliwe jest pogrążanie ścianki szczelnej pomostu stałego, a także rozpoczęto pogrążanie, roboty żelbetowe i narzuty kamienne. Dzięki inwestycji ma powstać 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów i białej floty.
- Inwestycja ma niezwykle duże znaczenie dla naszego miasta. Puck to
historyczna morska stolica Polski. To tu odbyły się zaślubiny Polski z
morzem po odzyskaniu niepodległości. Ale też tutaj znaleziono fragmenty
portu wczesnośredniowiecznego. Od zawsze Puck rozwijał się ku morzu,
otwierał się ku morzu – przypomina Hanna Pruchniewska, burmistrz Pucka. -
Istnieje już port jachtowy i port rybacki. One łącznie mieszczą 60
jednostek. Ale to ciągle za mało, patrząc jakie jest zapotrzebowanie.
Rozbudowa mariny o kolejne prawie 100 jednostek, a w drugim etapie o
kolejne jednostki, jest niezwykle ważna, by ten potencjał wykorzystać.
To będzie absolutny magnes przyciągający rożnego rodzaju usługi, które
prawdopodobnie podniosą poziom życia mieszkańców i pomogą nam w rozwoju.
W
zakres robót pierwszego etapu projektu, którego umowa opiewa na prawie
33 miliony złotych, wchodzi m. in. budowa części falochronu północnego,
który osłoni basen rybacki przed nadmiernym zafalowaniem, a także
realizacja stałego pomostu połączeniowego o długości 180 metrów wraz z
trzema pomostami pływającymi dla jachtów. W planach jest też
przygotowanie nasady zaplecza portu. Na pomostach zainstalowane zostaną
postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym,
drabinkami oraz knagami cumowniczymi. W efekcie, oprócz już
istniejących, powstanie aż 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów i
białej floty. Generalnym wykonawcą tych prac jest sopocka firma NDI.
-
Wraz z nadejściem wiosny budowa wkracza w decydujący etap. Do tej pory
udało nam się wykonać ściankę szczelną nabrzeża zamykającego wraz z jej
zakotwieniem, a także część robót narzutowych oraz przygotować front
robót pod prace żelbetowe na nabrzeżu zamykającym – wylicza Paweł
Ciomek, kierownik budowy z NDI. - Obecnie wchodzimy w roboty związane z
pogrążaniem ścianki szczelnej pomostu stałego, do czego wykonaliśmy
wstępną platformę technologiczną.
W najbliższym czasie prace
będą się posuwać w głąb Zatoki Puckiej. W maju i czerwcu planowane jest
rozpoczęcie prac nad wykonaniem falochronu północnego. Będą one
realizowane z jednostek pływających.
- Mamy ambitny plan, by w okresie wakacyjnym wykonać narzuty kamienne, czyli zabezpieczenie falochronu - mówi Paweł Ciomek.
Do rozbudowy mariny zostanie użytych ok. 30 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, to mniej więcej 15 pełnych pociągów.
Wykonawcą rozbudowy portu w Pucku jest grupa NDI. Inwestor to miasto Puck. Prace zakończą się w 2023. Koszt inwestycji to ok. 32,8 miliona złotych.
Fot. materiały prasowe NDI
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju