Jedna z najbardziej ruchliwych, morskich przepraw świata jest cały czas zablokowana przez 400-metrowy kontenerowiec należący do armatora Evergreen, który utknął w kanale pod kątem 45 stopni. Holowniki od półtorej doby walczą żeby oswobodzić kolosa. Po obu stronach kanału tworzy się gigantyczny korek w którym może stać już nawet 100 statków.
Na portalach monitorujących ruch statków widać coraz większy tłok jednostek stojących na redach po obu stronach Kanału Sueskiego. Szlak ten odpowiada za ponad 7 procent całego globalnego ruchu na morzu więc konsekwencje blokady kanału dla łańcucha dostaw rosną z godziny na godzinę.
Kontenerowiec Ever Given to jeden największych statków świata. Ma 400 metrów długości, blisko 60 metrów szerokości oraz 20,388 TEU. Bezpośrednio przed zdarzeniem statek stracił napęd i sterowność, obrócił się pod kątem 45 stopni i osiadł rufą i dziobem w przybrzeżnych płyciznach.
Jednostki tego typu, i pływające tym szlakiem są stałym gościem w gdańskim terminalu DCT Gdańsk. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w konwoju, bezpośrednio przed feralnym statkiem Ever Given, płynął kontenerowiec Cosco Galaxy zmierzający właśnie do DCT Gdańsk.
W 2019 roku przez Kanał Sueski przepłynęło 18 880 statków z ponad miliardem ton ładunków. To ponad 50 jednostek na dobę z blisko trzema milionami ton ładunków. Perspektywa dłuższej blokady kanału to globalny paraliż logistyczny i wydłużone rejsy wokół Afryki.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej