Irlandzkie służby celne i skarbowe wzmacniają działania przeciwko nielegalnemu handlowi, przemytowi i przestępczości zorganizowanej na rozległym wybrzeżu kraju. Do floty dołączył właśnie nowy patrolowiec Cosaint, zakupiony za 8,7 mln euro (ok. 10 mln USD).
Nowa jednostka ma odegrać kluczową rolę w zakłócaniu i rozbijaniu łańcuchów dostaw grup przestępczych, które wykorzystują irlandzkie wody do przemytu narkotyków i innych towarów. Od początku 2023 roku irlandzkie służby przeprowadziły ponad 35 tys. konfiskat, przejmując 110 ton nielegalnych substancji o łącznej wartości przekraczającej 650 mln euro.
Cosaint, która wejdzie do pełnej służby w najbliższych tygodniach, będzie patrolować i monitorować ponad 3 100 km irlandzkiego wybrzeża. Jednostka o długości 35 metrów i pojemności 204 ton brutto ma zasięg ponad 750 mil morskich oraz prędkość maksymalną 18 węzłów. Wyposażona w żyroskopowy stabilizator i hybrydowy napęd elektryczny, charakteryzuje się dużą zwrotnością, co znacząco zwiększy skuteczność działań patrolowych.
Statek został zaprojektowany przez francuskie biuro inżynieryjne Mauric i zbudowany w hiszpańskiej stoczni Armon. Cosaint zastąpi jednostkę Suirbhéir, która po 20 latach służby zostanie wycofana i wystawiona na sprzedaż. Nowy patrolowiec dołączy do statku Faire, planowanego do wycofania w 2029 roku. Kontrakt podpisany w 2023 roku obejmuje opcję budowy drugiej jednostki, która mogłaby zastąpić Faire.
– Zakup nowego patrolowca to wyraźny sygnał zaangażowania Irlandii w zwalczanie przemytu i przestępczości morskiej – podkreślił Niall Cody, przewodniczący Komisji Skarbowo-Celnej.
Z kolei Ricardo Garcia, dyrektor handlowy grupy Armon, zaznaczył, że projekt Cosaint był efektem kilku lat planowania, budowy i testów morskich. – Nowa generacja patrolowców umożliwi prowadzenie działań granicznych w sposób bardziej efektywny energetycznie i przyjazny dla środowiska – dodał.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów