Irlandia odnotowuje rosnącą liczbę tankowców tzw. „floty cieni”, które wybierają trasę wzdłuż jej zachodniego wybrzeża, aby uniknąć żeglugi przez Kanał La Manche, gdzie władze brytyjskie mogą zażądać okazania dokumentów ubezpieczeniowych. Jak podaje The Irish Times, statki te wybierają dłuższą trasę na północ od Szkocji i na zachód od Irlandii z powodu mniej zaawansowanego monitoringu oraz braku kontroli dokumentacji.
Najświeższy przypadek odnotowano 8 sierpnia. Według The Irish Times stary tankowiec o nazwie Blue, pływający pod fałszywą banderą, pojawił się na południowym kursie wzdłuż zachodniego wybrzeża Irlandii. Dane od Starboard Intelligence wskazują, że jednostka wyłączyła swój sygnał AIS przed wejściem w irlandzką wyłączną strefę ekonomiczną. Tankowiec załadował ropę w rosyjskim porcie Ust-Ługa i wypłynął stamtąd 31 lipca.
Blue jest typowym przykładem statku należącego do „floty cieni”. Według TankerTrackers.com jednostka ta jest objęta sankcjami zarówno przez Wielką Brytanię, jak i Unię Europejską, a Greenpeace uznało ją za zagrożenie dla środowiska morskiego. W bazie serwisu figuruje ponad 1 200 tankowców określanych jako „oficjalnie zablokowane”.
Tankowiec Blue, zbudowany w 2003 r., ma nośność 169 000 DWT i formalnie zarejestrowany jest rzekomo w Beninie. Od 2020 roku zmieniał swoją tożsamość czterokrotnie, a banderę – sześciokrotnie (Benin, Antigua i Barbuda, Liberia, Palau, Dżibuti, Cypr). Od 2024 roku zarządzany jest przez firmę z Turcji.
Irlandzkie władze zwróciły na niego szczególną uwagę ze względu na podejrzenie używania fałszywej bandery. Jak podaje The Irish Times, Straż Przybrzeżna wprowadziła specjalne procedury monitorowania rosnącej liczby jednostek „floty cieni” przepływających przez irlandzką EEZ. W działania te zaangażowane są lotnictwo wojskowe i marynarka. W przeciwieństwie jednak do Wielkiej Brytanii i państw bałtyckich, Irlandia nie wymaga od statków potwierdzania tożsamości ani dokumentów ubezpieczeniowych.
Później tego samego dnia Blue ponownie włączył sygnał AIS, wskazując, że zmierza w stronę Kanału Sueskiego z prędkością 10 węzłów. Według The Irish Times prawdopodobnym celem jest Indie, które wciąż importują rosyjską ropę.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach